مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب عید غدیر، عید آسمانی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر محتوا فاخر در اشراق

مظلومی مراغه ای هستم. از تاریخ 27 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم.
من در مرسلون تعداد 40 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
عید غدیر، عید آسمانی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 08 آبان 02



عید غدیر خم یکی از چهار عید بزرگ و عید آسمانی برای مسلمانان هست، در روایتی که امام رضا (علیه السلام) پدرشان شنیده اند و پدرشان نیز از امام صادق (علیه السلام) روایت می کند، فرمودند: إن یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فى الارض(۱)؛ روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.

یعنی عیدی که سبغه آسمانی دارد، عیدی که برترین و بزرگترین عید برای مسلمین هست، مگر در این عید چه اتفاقی افتاده است که مهم برای مسلمین هست، این عید، روزی هست که خداوند متعال پس از سالیان متمادی و ارسال بیست و یک هزار پیامبر برای هدایت امتّ ها راضی به اسلام شده و دین را به اکمال رسانده هست، خداوند متعال این روز با ارسال فرشته وحی به نبی مکرم اسلام (صلی اللله علیه و آله) آخرین آیات وحی را در سال دهم هجری ابلاغ کرد، الیوم کملت لکم دینکم  و اتممت علیکم نعمتى  و رضیت لکم الاسلام دینا؛ این روز (غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم.

به جاست که این روز مهم را جشن گرفت نه یک روز بلکه سه روز متمادی چرا که در روایاتی از ائمه اطهار رسیده که واقعه غدیر خم سه رو طول کشید، چرا سه روز و یا به بیان دیگر در این سه روز چه اتفاقات مهمی افتاده است، در طول سه روز توقف در غدیر خم، پس از ایراد خطابه مهم نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) چند جریان مهم به عنوان تأکید و به نشانه اهمیت غدیر به وقوع پیوست که این موارد را به نقل از کتاب غدیر در آیینه بیان می کنیم:

پیامبر (صلى الله علیه و آله) در این مراسم، عمامه خود را که سحاب نام داشت به عنوان افتخار بر سر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار دادند.

حسان بن ثابت از پیامبر (صلى الله علیه و آله) درخواست کرد تا در مورد غدیر شعرى بگوید، و با اجازه حضرت اولین شعر غدیر را سرود.

جبرئیل امین وحی (علیه السلام) به صورت انسانى ظاهر شد و خطاب به مردم فرمود: پیامبر براى على بن ابى طالب عهد و پیمانى گرفت که جز کافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمى زند.

مردى از منافقین گفت: خدایا اگر آنچه محمد مى گوید از طرف توست سنگى از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکى بر ما بفرست.» در همین لحظه سنگى از آسمان بر سر او فرود آمد و او را هلاک کرد، و این معجزه غدیر تأیید الهى را بر همگان روشن کرد.

پس از سه روز مراسم پر شور غدیر پایان یافت، و آن روزها به عنوان ایام الولایه در صفحات تاریخ نقش بست. مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفت کامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهى شهر و دیار خود شدند. خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و خداوند بدین گونه حجتش را بر همه مردم تمام کرد.

 

پی نوشت ها:

۱) مصباح المتهجد، صفحه ۷۳۷.

۲) سوره مائده ، آیه ۳.

 
========================================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط:
عید غدیر، گشایش و درود
عید غدیر، روز سرور و شادى
عید غدیر، عید نیکوکارى
عید غدیر، عید سپاس و شادى
غدیر یکی از زیبا ترین روز های خداوند
عید غدیر، عید کفالت
عید غدیر، یکى از چهار عید الهى
عید غدیر, عید بی نظیر
عید غدیر، عید آسمانى
عید غدیر, عید بزرگ خدا
عید غدیر، برترین عید امت

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما