مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فدک؛ پرده‌برداری از کلام متناقض خلیفه
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

امید هستم. از تاریخ 23 آذر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 5 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فدک؛ پرده‌برداری از کلام متناقض خلیفه

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02


از جمله مسائل اختلافی میان اهل‌سنت و شیعیان، قضیه فدک است. فدک باغی بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) عطا کردند. اما این باغ توسط ابوبکر از حضرت زهرا(سلام الله علیها) گرفته شد. تاریخ مدینه در این‌باره می‌نویسد: «ابوبکر، فدک را از فاطمه گرفت».[1] اما بدون شک، ابوبکر از روی دلیلی در نزد خودش این کار را انجام داده است و گرفتن فدک بدون پوشش دینی قابل توجیه نیست. به همین علت، روایتی از ابوبکر نقل شده است که او در توجیه کار خود گفته است: «پیامبران از خود ارث باقی نمی‌گذارند».[2]
اما در بررسی به عمل آمده می‌توان گفت که این روایت نقل شده از ابوبکر با کلام دیگر وی در تضاد است. وی در جایی دیگر می‌گوید: «فاطمه(سلام الله علیها)، پس از وفات پیامبر، کسی را نزد ابوبکر فرستاد و فرمود: آیا تو وارث رسول الله(صلی الله علیه و آله) هستی یا خانوده‌اش؟ ابوبکر گفت: نه بلکه خانواده‌اش وارث او هستند».[3] در این کلام، ابوبکر با گفتار «بلکه خانوده‌اش وارث او هستند»، به وارث بودن خانواده پیامبر(صلی الله علیه و آله)، از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اقرار می‌کند.
روایت فوق(بلکه خانوده‌اش وارث او هستند) مورد تایید علمای بزرگ اهل‌سنت است. مقدسی پس از نقل این روایت با عبارت «اسناده صحیح» بر صحت این حدیث مهر تایید می‌زند.[4] البانی نیز که از علمای حدیث‌شناس و متعصب وهابی است که به دنبال تقدس‌زدایی از اهل‌بیت است، نیز در این مورد نتوانسته از حق روی گرداند و با عبارت «و هذا اسناد حسن» به متناقض بودن کلام ابوبکر اعتراف می‌کند.[5]
بنابراین باید گفت که از آنجا که سخن ابوبکر، از معارف دینی و وحیانی نشات نگرفته است، دچار تناقض شده است.[6]

پی‌نوشت:

[1] «ان ابابکر  (رضی الله عنه) انتزع من فاطمه (رضی الله عنها) فدک». ابوزید عمر بن شبه، النمیری، تاریخ مدینه منوره، تحقیق: علی دندل و یاسین بیان، انتشارات دار الکتب العلمیه، بیروت، 1417ق؛ ج1، ص124.
[2] «نحن معاشر الانبیاء لا نورث».
[3] «ارسلت فاطمه الی ابی‌بکر انت ورثت رسول‌الله(صلی الله علیه و سلم) ام اهله قال فقال لا بل اهله». احمد بن حنبل، مسند احمد، مصر، موسسه قرطبه، ج1، ص4.
[4] ابوعبدالله،‌ مقدسی حنبلی، الاحادیث المختاره، تحقیق: عبدالملک بن عبدالله، مکه، انتشارات مکتبه النهضه الحدیثه، چاپ اول، 1410ق؛ ج1، ص129.
[5] محمد ناصر، البانی، ارواء الغلیل فی تخریج احادیث منار السبیل، اشراف: زهیر الشاویش، بیروت، انتشارات المکتب الاسلامی، چاپ دوم، 1405ق؛ ج5، ص76.
[6] برگرفته از مقاله اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، سایت موسسه تحقیقاتی ولی عصر(علیه‌ السلام) کد مطلب: 8652، تاریخ انتشار: ششم اسفند نود و چهار

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما