مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فردوسی مسلمان قسمت سوم
امتیاز کاربران 5

تولیدگر گرافیک

sepanta هستم. از تاریخ 06 اردیبهشت 1396 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 752 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فردوسی مسلمان قسمت سوم

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

فردوسي مسلمان


اما حسن ختام کلام:


از بين شخصيت‌هاي زرتشتي کشور نيز، موبد دکتر جهانگير اوشيدري در کتاب دانشنامه‌ي مزديسنا (چ ?، ص ?). به شيعه بودن فردوسي اشاره کرده است.


اين آخري رو به‌خاطر شما خوندم تا خيالتون راحت بشه که فقط ما نميگيم فردوسي مسلمان بوده؛ بلکه خود زرتشتي‌ها هم ميگن مسلمان بوده


چند لحظه سکوت حاکم شد و بعد انگار چيزي به ذهنش رسيده باشه گفت: فردوسي عرب ستيز و معتقد به نژاد برتر آريايي بوده. اشعاري که ضد اعراب گفته رو بخون؛ اين اشعار رو چه‌طور مي‌خوايد انکار کنيد؟


گفتم اتفاقاً فردوسي عرب ستيز و نژادپرست نيست و شروع کردم. به خوندن يک متن از توي گوشيم


شاهنامه پژوه ابوالفضل خطيبي در مقاله «بيت‌هاي عرب ستيزانه در شاهنامه» نشان داده است که بخشي از ابيات ضد عرب در شاهنامه، سروده‌ي فردوسي نيست؛ بلکه ديگران به آن افزوده‌اند و آن دست از ابيات ضد عرب و نژادپرستانه که سروده‌ي اوست، در واقع فردوسي از خداي‌نامه‌ي ساساني نقل کرده و ديدگاه خود او نيست.


خطيبي در پايان مقاله‌اش چنين نتيجه گيري کرده است:


«بسياري از بيت‌هاي عرب ستيزانه در شاهنامه، اصلي است و مضامين آنها پس از سرنگوني دولت ساساني، در گزارشِ شکستِ ايرانيان از اعراب به خداينامه ساساني منضم شده و فردوسي با امانت همين گزارش را به رشته نظم کشيده است؛ ولي برخي کاتبان و شاهنامه خوانان عمداً خود با استفاده از همان مضامين شاهنامه (مانند خوراک و پوشاک و رنگ پوست اعراب)، بيت‌هاي ديگري را در تحقير اعراب سروده و در متن شاهنامه جاي داده اند…


در سراسر شاهنامه هيچ بيتي را نمي‌توان يافت که بر مبناي آن بتوان به عرب ستيزيِ شخصِ فردوسي حکم کرد. تحقير نژادهاي ديگر و نگرش‌هاي صرف قومي و نژادپرستانه دور از شأن شاعر و انديشمند بزرگي چون فردوسي است.»


 منبع:


  مقاله «بيت هاي عرب ستيزانه در شاهنامه»، ابوالفضل خطيبي، چاپ شده در مجله نشر دانش، سال ، شماره ?، پاييز

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما