بلاها و گرفتاری های مومنان باعث زیاد شدن درجاتشان و گاهی برای تنبه و بیداری آنها و در مواردی کفاره ی گناهان آنهاست که در هر حال لطف خداوند بر مومنان است.
حدود بیست بار در قرآن از مسأله آزمایش الهی سخن به میان آمده است.این آزمایش برای آگاهی خداوند از وضع ما نیست،زیرا خداوند از ابتدا بر همه چیز آگاه است،بلکه آزمایش جنبه پرورشی دارد یعنی آزمونهای الهی وسیله تکامل و پرورش روح و جسم انسان است و از طرف دیگر استحقاق پاداش و کیفر نیز بعد از امتحان روشن می شود.
(وَ لَنَبلُونَّكُم بِشي ٍ منَ الخَوفِ و الجوعِ وَ نقصٍ مِن الأموالِ و الأنفُس و الثمراتِ و بشِّر الصّابرين) ١
قطعا شما را با چیزی از ترس،گرسنگی،زیان مالی و جانی و کمبود محصولات آزمایش می کنیم و بشارت ده صابران و استقامت کنندگان را.
امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند:
(إنّ عظيم الاجر لمع البلاء و ما أحب اللّه قوماً الّا ابتلاهم)٢
اجر زیاد با بلای زیاد به دست می آید و خداوند قومی را دوست نمی دارد مگر اینکه آنها را مبتلا میکند.
_____________________
۱-سوره بقره،آیه ۱۵۵
۲-بحارالانوار،جلد۶۷،صفحه۲۰۷