مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب قدرت بی‌نهایت الهی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

شجریان هستم. از تاریخ 01 اردیبهشت 1396 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 752 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
قدرت بی‌نهایت الهی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

پرسش: با عرض سلام و خدا قوت


از گذشته این سؤال مطرح بوده است که آیا خدا می‌تواند سنگی بیافریند که خودش هم نتواند آن را بلند کند؟ اگر بگوییم نمی‌تواند پس قدرت او محدود است و اگر بگوییم می‌تواند درنتیجه بازهم قدرت او محدود می‌شود زیرا این سنگ طبق فرض قابل بلندکردن نیست؛ به‌هرحال لطفاً پاسخ این سؤال را بیان کنید.


پاسخ: سلام‌علیکم


اگر سیم برق را به گوشه‌ای از فرش متصل کنیم و گوشه دیگر آن، لامپ بچسبانیم در این صورت لامپ روشن نمی‌شود حال می‌توان گفت «برق قدرت روشن کردن لامپ را ندارد؟!» طبیعتاً این ارزیابی صحیح نیست زیرا توان برق کافی است اما این لامپ است که مشکل دارد و از طریق فرش «امکان روشن شدن» ندارد.


 در این مثال نیز مسئله همین‌گونه است، مشکل از قدرت خدای متعال نیست که بی‌نهایت است بلکه مشکل از این سنگ است که «امکان موجود شدن» ندارد. زیرا این سنگ مستلزم تناقض است و وجود آن موجب ناتوانی خداوند متعال است بنابراین این سنگ اساساً ممکن نیست تا بتوان از مقدور بودن یا مقدور نبودن آن سخن گفت. پاسخ دقیق به این مسئله درگرو فهم برخی از مقدمات فلسفی است که می‌توانید با مراجعه به کتب فلسفی از آن‌ها اطلاع پیدا کنید.[1]

 


[1] ر.ک: آموزش فلسفه آِت الله مصباح، ج2، بخش خداشناسی.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما