مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب قواعد معناشناسی واژگانی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

میری هستم. از تاریخ 18 تیر 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 56 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
قواعد معناشناسی واژگانی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

قواعد التفسیر

بخش دوم: قواعد معناشناسی واژگانی


انتخاب كلمات و واژه‏ هاى به كار رفته در جملات و عبارت‏ هاى قرآنى كاملاً حساب شده است؛ به گونه ‏اى كه اگر كلمه‏ اى از جاى خود برداشته و ‏كلمه ديگرى جایگزين آن گردد با این شرط که تمامى ويژگى ‏هاى كلمه اصلی را ايفا كند، يافت نخواهد شد؛ زيرا گزينش واژه ‏هاى قرآنى به گونه‏ اى انجام شده كه ابن عطيه در اين باره گفته است:


«وَ كِتابُ اللهِ سَبْحانَهُ لَوْ نُزِعَتْ مِنْهُ لَفْظَةٌ ثُمَّ أُديرَ بِها لِسانُ الْعَرَبِ عَلى لَفْظَةٍ في أَنْ يُوجَدَ أَحْسَنُ مِنْها لَمْ تُوجَدْ»[1]؛ هرگاه واژه‏اى از قرآن را از جاى خود برداشته و تمامى زبان عرب را گرديده تا واژه ‏اى مناسب ‏تر پيدا شود، يافت نمى‏ شود.


شيخ عبد القاهر جرجانى نیز چنین بیانی دارد:

«فَلَمْ يَجِدُوا فِي الْجَميعِ كَلِمَةً يَنبُو بِها مَكانُها، وَ لَفْظَةً يُنْكِرُ شَأْنَها أوْ يَرى أَنَّ غَيرَها أَصْلَحُ هُناكَ أَوْ أَشْبَهُ أَوْ أَحْرى أَوْ أَخْلَقُ، بَلْ وَجَدُوا اَتِّساقاً بَهَرَ الْعُقُولَ وَ أَعْجْزَ اْلُجُمْهُورَ»[2]

ادباء و بلغاء از دقت در چينش و گزينش كلمات قرآنى،كاملا فريفته و مجذوب گرديدند؛ زيرا هرگز كلمه‏ اى ‏را نيافتند كه متناسب جاى خود نباشد، يا واژه ‏اى را كه در جايى بیگانه قرار گرفته باشد، يا كلمه ديگرى شايسته ‏تر يا مناسب ‏تر يا سزاوارتر باشد. بلكه آن را باچنان انسجام و دقت نظمى يافتند كه مايه حيرت صاحب خردان و عجز همگان‏ گرديده است‏.


بنابراین توجه ویژه به واژگان قرآنی دارای اهمیت فراوانی است که برای هر پژوهشگر عرصه قرآن لازم و ضروری به نظر می  رسد. در تمام سبک ها و روش های تفسیر قرآن، اولین گامی که برای پی بردن به معانی و مفاهیم قرآنی وجود دارد رجوع به مفردات و کشف معنای واقعی و مورد توجه خدای متعال است.


البته اعجاز قرآن در تمام ابعاد چه اعجاز بیانی و اعجاز بلاغی، اعجاز لفظى قرآن، اعجاز محتوایى قرآن و اعجاز قرآن از جهت آورنده آن در تمامی این ابعاد بایستی مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد.

 


[1] - المحرر الوجيز، ص 279

[2] - دلايل الإعجاز، ص 28.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما