مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب لزوم استفاده مبلغ از اصل تغافل
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

علوی زاده هستم. از تاریخ 26 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 449 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
لزوم استفاده مبلغ از اصل تغافل

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01


ازنظر اسلام، تغافل (خود را به‌غفلت و بی‌خبری زدن) از خطاهای دیگران سر می‌زند درحالی‌که شخص از آن خطاها مطلع است، جزء فضائل اخلاقی شمرده‌شده است که فواید بسیاری دارد. امام صادق (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرمایند: «صَلاحُ حالِ التَّعایُشِ وَ التَّعَاشُرِ ملأُ مِکْیَال ثُلْثاهُ فِطَنَةٌ وَ ثُلْثُهُ تَغَافُلٌ؛ مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه‌ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک‌سوم آن تغافل باشد».[1]


این روایت، درواقع ضمن دستور به تغافل بر هوشیاری و بیداری و ترک غفلت تأکید می‌کند و سهم آن را دوسوّم می‌داند و مفهوم آن این است که انسان نباید از مسائل مهم بی‌خبر بماند؛ بلکه باید باکمال دقّت، مراقب آنچه خیر و صلاح در آن است، باشد و درعین‌حال خودش را نسبت به آن‌ها به‌غفلت بزند نه اینکه غافل باشد.


لذا مبلغ باید خطاهای مخاطبین خود را نادیده گرفته و با اتخاذ رفتاری منطقی و صحیح آن‌ها را متوجه خطا و اشتباه خود نموده و راه صحیح را به آن‌ها نشان دهد ولی اگر نسبت به خطای صورت گرفته بدرفتاری نماید و عکس‌العمل منفی نشان دهد، باعث می‌شود که مخاطب از او دلسرد و گریزان شود و قدر و منزلت مبلغ پایین بیاید.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرماید: «وَ عَظِّموُا اَقْدَارَکُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِّی مِنَ اْلاُمُورِ...وَْلاَ تَکوُنوُا بَحَّاثِینَ عَمَّا غَابَ عَنْکُمْ، فَیَکْثُرُ عَائِبُکُمْ...و تَکَرَّموُا بِالتّعَامِی عَنِ اْلاِسْتِقْصَاءِ؛ قدر و منزلت خود را با تغافل نسبت به امور بی ارزش بالا برید... و درباره اموری که از شما پوشیده است بحث و جستجو نکنید که در این صورت عیب جویان شما زیاد می‌شوند... و با چشم‌پوشی از دقت زیاد در جزئیات، بزرگواری خود را به  اثبات رسانید».[2]



[1]. تحف العقول، صفحه 264.

[2]. بحارالانوار، جلد 75، صفحه 64.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما