مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب لزوم حدت و شدت عمل در برخورد با بعضی از اعمال
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

علوی زاده هستم. از تاریخ 26 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 449 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
لزوم حدت و شدت عمل در برخورد با بعضی از اعمال

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

رفق و مدارا تا زمانی مطلوب و منطقی بوده و به‌عنوان یک اصل کلی در تعاملات اجتماعی مورد تأیید اسلام است که به‌واسطه آن:

1. حقوق مردم پامال نشود:

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله): «رَأسُ العَقلِ بَعدَ الایمانِ بِاللّه، مُداراةُ النّاسِ فِی غَیرِ تَرکِ حَقّ؛ عاقلانه‌ترین کارها بعد از ایمان به خداوند مدارا نمودن با مردم است به‌طوری‌که حقّی ضایع نشود».[1]

2. قوانین مسلم و لازم‌الاجرای اسلام زیر پا قرار نگیرد:

به‌عنوان‌مثال بعد از فتح مکه زنی از قریش دزدی کرد. هنگامی‌که حد اسلامی ثابت شد. سفارش‌ها از اطراف شروع شد و از پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) خواستند از اجرای حد صرف‌نظر کند، اما حضرت فرمود: «قانون الهی را نمی‌شود تعطیل کرد».[2]

یا هنگامی‌که عده‌ای مسلماً به غیبت مؤمنی مشغول باشند و نصیحت در آن‌ها اثر نکند دیگر جای مدارا نیست؛ و رفتاری مقتضی می‌طلبد تا از ادامه‌ی غیبت جلوگیری شود و در این صورت رنجیدن دیگران مهم نیست؛ چون تکلیف این است که از حقوق مؤمنین دفاع شود.

3. موجب جسور شدن و سوءاستفاده انسان‌های کم‌ظرفیت و کم‌جنبه نشود.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرماید: «اِذَا کَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً، کَانَ الْخُرْقُ رِفْقاً؛ رُبَّمَا کَانَ الدَّوَاءُ دَاءً، وَ الدَّاءُ دَوَاءّ؛ درصورتی‌که رفق و مدارا، اسباب خرق و زحمت شود، تندی (و شدت عمل) عین رفق و مدارا است؛ (چنان‌که) گاهی دارو موجب بیماری می‌شود و بیماری خود، دارو می‌باشد».[3]

 مثلاً اگر کسی از مدارا و برخورد نرم اصلاح نشود و سوءاستفاده نماید و قصد تحقیر و خوار کردن داشته باشد، اینجا چون عزت از آن خدا است و خداوند خواری هیچ مؤمنی را نمی‌پسندد، باید با این شخص به‌گونه‌ای رفتار شود که دست از این کار بردارد.

 بنابراین می‌توان گفت، اگرچه اصل اولی در معاشرت با دیگران بر رفق و مدارا و محبت به آنان است؛ اما اگر این اصل کارساز نبود، نوبت به اصل دوم که همان شدت عمل است می‌رسد.

 


[1]. تحف العقول، ص ۴۲.

[2]. سیره نبوی، شهید مطهری.

[3]. نهج‌البلاغه، ص ۴۰۳.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما