مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب لزوم رعایت حد اعتدال در شوخی و خنده
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

علوی زاده هستم. از تاریخ 26 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 449 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
لزوم رعایت حد اعتدال در شوخی و خنده

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

خنده‌رو بودن و شوخ‌طبعی یک فضیلت توصیه‌شده است که موجب جذب قلوب می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) دراین‌باره می‌فرمایند: «اِنّ مِن اَحبِّ الأعمالِ اِلیَ اللّه عزّ و جلّ اِدخالُ السّرور علی المؤمنین؛ از محبوب‌ترین کارها نزد خدای متعال، وارد ساختن شادمانی بر دل مؤمنان است.»[1] درباره امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که آن حضرت، بسیار خنده‌رو و شوخ‌طبع بود: «وَ کانَ کثیر الدّعابة وَ التبسّم»[2].

البته باید توجه داشت که این شوخی و خنده‌رویی حدومرزی دارد که باید رعایت شود. ازجمله اینکه:

1. زیاد نباشد:

 حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): «کثرَةُ المِزاحِ تَذهَبُ البَهاءَ وَ توجِبُ الشَّحناءَ؛ شوخی زیاد، ارج و احترام را می‌برد و موجب دشمنی می‌شود.»[3] در روایتی دیگر از حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) واردشده است که فرمود: «کَثْرةُ المِزاح تَذْهَبُ بماءِ الوجهِ و کثرةُ الضِّحکِ تَمْحُو الایمانَ، شوخی بیش از حد، آبرو را می‌برد و خنده زیاد، ایمان را محو می‌کند.»[4]

2. آلوده به گناه نباشد:

امام صادق (علیه‌السلام): «اِنَّ اللّه یُحِبُّ المُداعِبَ فی الجماعَةِ بلا رَفَثٍ؛ خداوند، شوخ و مزاح کننده و بذله‌گو در میان جمع را دوست می‌دارد، اگر به گناه کشیده نشود.»[5] مثلا منجر به تمسخر، غیبت، تهمت و رنجاندن دیگران نشود.

3. شرایط مکان زمان، مکان، سن، جنسیت و روحیات مخاطب رعایت شود:

 باید شرایط روحی، سنی، جنسی و موقعیت زمان و مکان گفتگو رعایت شود. گاهی مخاطب ازنظر روحی آمادگی شوخی ندارد؛ مانند شوخی با شخص بیمار یا در حال خواب و مطالعه یا شوخی نامناسب با جنس مخالف، کودکان خردسال یا پیران کهن‌سال.

لذا بر مبلغ لازم است که هنگام اجرای برنامه تبلیغی حد اعتدال را رعایت کند و از شوخی و خنده و سخنان جلف و سبک بپرهیزد تا هم هیبت و وقارش حفظ شود و هم بتواند در قلوب مردم جا باز کند و مؤثر باشد.

 


[1]. بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۶۰٫.

[2]. بحارالانوار، ج 17، ص 33.

[3]. عیون الحکم و المواعظ ص ۳۹۰، ح ۶۶۱۱.

[4]. بحارالانوار، ج 69، ص 259.

[5]. بحار/ج ۷۳/ص ۶۰٫

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما