مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب ماه رمضان و فرصت های طلایی (1)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

مدنی هستم. از تاریخ 17 بهمن 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 43 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
ماه رمضان و فرصت های طلایی (1)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 30 مهر 02


بسم الله الرحمن الرحیم

فرصتهایی که در ماه رمضان انسان می تواند بدست آورد :

ماه رمضان آغاز سال[1] عبادی است . سید بن طاووس در این باره می نویسد : محرم آغاز سال قمری است ، همانگونه که فروردین در نز ما آغاز ماه شمسی است و در نزد برخی میلاد مسیح ، آغاز سال میلادی است .

ایشان می فرمایند : این تواریخ برای آغاز سال های تاریخی بشر است ، اما سال عبادی اول ماه رمضان می باشد و از این جهت ائمه اطهار بر شیعیان خویش بر این سفارش می نمودند که اولین روز این ماه را غسل کنید و از پیامبر نقل است که دعای مخصوص این ماه ر ابخواند و و این ماه را با سوره فتح آغاز کنید .

اما اساتید و بزرگان علم الحدیث برای این ماه فرصتهایی را بیان نموده اند ، نه از این باب که این فرصتها در ماه های دیگر وجود نداشته باشد ، بلکه در این ماه این مجال برای عبادت بیشتر فراهم است و بندگان الهی در این ماه فرصت بیشتری برای انجام امور عبادی بدست می آورند .

فرصت تقویت اراده و تصمیم گیری

یکی از مشکلاتی که هم اکنون در جامعه ما وجود دارد ضعف اراده است ، خیلی ها می گویند : من می دانم بد اخلاق هستم ، اما نمی توانم بر این بد اخلاقی خویش غلبه یابم و یا نباید اعتیاد داشته باشم و یا ناسزا بگویم و ... اما نمی توانم ؛ امروزه افراد مبتلا به گرفتاری های مختلف ، اظهار ضعف اراده می کند .

ماه رمضان ، ماه تقویت اراده هاست ، انسان تا زمانی که وارد ماه مبارک رمضان می شود و نیت می کند در روز اول ماه تا زمانی که زمان عید فطر فرا می رسد انسان در طول این مدت خود را از آنچه باید خفظ کند ، مصون نگه می دارد هر چند مثلا به سیگار عادت شدید داشته باشد و یا در مصرف غذا علاقه فرآوان داشته باشد ، اما خود را حفظ می کند ... .

در اینجا نمونه ای از تصمیمی را بیان می داریم که هر چند مدت زمان آن کوتاه است اما اسباب سعادتمندی سرنوشت یکی از مومنین و مریدان نبی اکرم علی الله علیه و آله و سلم را بیان می دارد :

نبی خدا صلی الله علیه و آله و سلم با اصحابشان از بیابانی عبور می کردند ، پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابشان فرمودند : توقف کنید ، الآن کسی به ما می رسد که سه روز است شیطان بر او ننفوذ نکرده و بر او مسلط نشده است ـ این خیلی مساله مهمی است چرا که برخی از افراد بشر هستند ، که شیطان یک لحظه هم از آنان جدا نمی شود ـ این چه کسی است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند سه روز است که شیطان سه روز است بر او راه نیافته است . همه به بیابان چشم دوخته بودند ، دیدند یک عرب لاغر اندام که چشم هایش به گودی افتاده با شتر نحیفی در حال آمدن است . ـ «مَن رسول الله» ، پیغمبر کیست؟

گفتند : ایشان .

عرض کرد : یا رسول الله! سه روز است تصمیم گرفته ام مسلمان شوم و بت پرستی را کنار بگذارم ، اکنون به مدینه آمده ام و شما را در این بیابان پیدا کرده ام . بعد از اینکه شهادتین را گفت ، عرض کرد : حالا باید چه کنم؟ پیامبر فرمودند نماز بخوان ، در ماه رمضان روزه بگیر ، در عمرت اگر مستطیع شدی حج بیت الله را بجا آور ، زکات و خمس مالت را بپرداز ـ در این روایت عبارت (زکات) دارد ـ زکات اموالت را بده ، مالت را پتک نگه دار ، اینها اعمال و وظایفی است که بر گردن توست . عرض کرد : یا رسول الله فقط همین ها مرا بس است . بعد خدا حافظی کرد و رفت .

بعد از ساعتی پیغمبر متوقف شدند و فرمودند : برگردید ، این شخص از دنیا رفت . عرض کردند : برای چه یا رسول الله!

فرمودند : شترش به چاله ای برخورد کرد و از روی شتر سقوط کرد و همانجا جان داد . عرض کردند : یا رسول الله! این مرد به هیچ کدام از اعمالی که شما فرمودید عمل نکرد ...

بعد از این جریان ، حضرت در کنار وی خیمه زدند و اعمال کفن و دفن وی را انجام دادند و بر وی نماز گذاردند ؛ راوی این روایت می گوید : زمانی که پیامبر آمدند ، دیدم جبین آن حضرت عرق کرده ، پرسیدیم یا رسول الله چه شده؟ فرمودند : فرشته های زیادی به استقبال او آمده بودند تا به او سلام و درود بگویند ، با یک دنیا سلام و درود وارد بهشت برخی شد .

این شخص در ماه رمضان تصمیم گرفت و اراده او تقویت شد .

 

[1] بحار الانوار ج 95 ص 334


برچسب‌ها: فرصت های طلایی در ماه رمضان, نسیم وحی

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۵ساعت 14:15  توسط سیدمحمدمهدی مدنی  |  نظر بدهید


=============================

برای مشاهده ی مطالب مرتبط
ماه رمضان و فرصتهای طلایی 2
ماه رمضان و فرصت های طلایی 3
جایگاه ماه رمضان
شناخت ماه رمضان
اهمیت ماه رمضان در ادعیه این ماه(2)
جایگاه ماه رمضان

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما