مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مبادی معرفتی سواد رسانه (1)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

محسن هستم. از تاریخ 10 آذر 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 5 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مبادی معرفتی سواد رسانه (1)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

در جهان کنونی، رسانه ها یکی از اجزای ناگزیر جوامع بشری به شمار می روند؛(کمالی پور،1385) و هر کدام از آن ها به گونه ا ی خاص بر دریافت ها، نتیجه گیری ها، انتقال واقعیت ها و در دگرگونی آداب و سنن اجتماعی و اخلاقی ما مؤثرند. به همین جهت است که بعضی از جامعه شناسان برای مطبوعات، رادیو تلویزیون و سینما، نقش «آموزش موازی» یا «آموزش دائمی» قائل هستند. آنان معتقدند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید در کنار آموزش های رسمی و مدرسه ای به کار تکمیل مهارت ها و دانستنی های علمی، فرهنگی و اجتماعی همه ی مردم به خصوص دانشجویان و دانش آموزان مشغولند.

در عصر ارتباطات و اطلاعات با وجود وسایل ارتباطی نوین بهترین راه کار نفیی؛حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهره گیری از فکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش گری است و بهترین راه کار ایجابی تکامل سواد رسانه ای و روش های نوین رسانه ای می باشد .

تاریخ شناسی سواد رسانه

در سال ۱۹۶۵مارشال مک‌لوهان اولین بار در کتاب «درک رسانه: گسترش ابعاد وجودی انسان»، این واژه را بکار برد و نوشت: زمانی که دهکدۀ جهانی تحقیق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه‌ای دست یابند.(صدیق بنای،1385) اما « نظریه سواد رسانه ای (رهیافتی شناختی) » توسط جیمز پاتر (متولد ۱۹۵۸ در انگلستان) مطرح شده است. دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ دهه‌های پیوند حوزه سواد رسانه‌ای با تفکرات انتقادی است. در این سالها، دانشگاه ها در سراسر آمریکا و انگلستان، فیلم‌های روز را مورد تحلیل قرار دادند.

اولین کشور که به صورت رسمی از سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش استفاده نمود و جزء برنامه‌های درسی مدارس گنجاند، کانادا بود . کانادا یکی از قویترین جنبش های سواد رسانه‌ای را در دنیا دارد و سازمان « شبکه آگاهی رسانه‌ای »  به عنوان سازمانی برجسته در این کشور مستقر است. اولین بار در سال ۱۹۲۹ گروه آموزشی لندن از معلمان خواست تا مهارت های خاص تحلیل و ارزش‌گذاری فیلم را به دانش‌آموزان بیاموزانند که این مسئله پس از سال ۱۹۹۰ نیز در آمریکا به طور جدی مورد توجه قرار گرفت. کشورهای‏ دیگر هم در این زمینه رشد داشته‏اند; از جمله زلاندنو،شیلی،هند،اسکاتلند،آفریقای جنوبی،ژاپن، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و اردن.

امروزه در بسیاری از کشورها مکان‏هایی برای عرضه و فروش محصولات کمک ‏آموزشی برای‏ آموزش سواد رسانه ‏ای ایجاد شده است. مانند «مرکز سواد رسانه‏ ای لس‏ آنجلس »[1] سازمان‏هایی هم به دنبال‏ برگزاری کنفرانس ‏های سالیانه هستند تا به رونق آموزش سواد رسانه ‏ای‏ کمک کنند;مانند کنفرانس ملی سواد رسانه ‏ای لس‏آنجلس ‏در اکتبر ۱۹۹۶ و کنفرانس رهبری ملی درباره‏ سواد رسانه ‏ای موسسه آسپن[2]‏ در ۱۹۹۳.

 قدمت سواد رسانه ای در جهان بیش از سه دهه  است اما در ایران، بحث جوانی است که عمر آن تنها به ‌4 الی 5 سال می‌رسد.

ادامه دارد ...

 

 


[1] Los Angeles Media Literacy Center

[2] Aspen Institute

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما