مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مبارزه با بی‌حجابی زنان مقدم است یا مبارزه با چشم‌چرانی مردان؟
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

علوی زاده هستم. از تاریخ 26 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 449 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مبارزه با بی‌حجابی زنان مقدم است یا مبارزه با چشم‌چرانی مردان؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

برخی شبهه می کنند که "در مسئلهٔ حجاب، متأسفانه اول از زن شروع می‌کنیم درحالی‌که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب، دختران وزنان را دستگیر می‌کنیم."[1]

پاسخ:

در پاسخ به این شبهه توجه به چند نکته ضروری است.

وجوب حجاب مستقل از وجوب غض بصر مردان است

حرمت نگاه مردان و وجوب حجاب زنان دو حکم شرعی جدا از هم و مستقل هستند و به هر دو مستقلاً باید عمل شود و اینکه در قرآن یکی مقدم ذکر شده این صرفاً تقدم ذکری است نه تقدم رتبی.

تقدم در ذکر دلیل بر آن نمی‌شود که یک واجب را بگیریم و دیگری را رها کنیم و از نظر شرعی و منطقی عدم رعایت یک واجب مستقل (وجوب غض بصر مردان) وجوب دیگری (حجاب بانوان) را نقض نمی‌کند و انجام ندادن یک واجب شرعی توسط برخی، تکلیف بقیه را برای انجام احکام شرعی دیگر ساقط نمی‌کند.

از نظر عقلی و منطقی برخورد با بی‌حجابی مقدم بر برخورد با چشم‌چرانی است

به چند دلیل برخورد با بی‌حجابی مقدم بر برخورد با چشم‌چرانی است

1. درست است که وجوب غض بصر و وجوب حجاب واجب مستقل از هم هستند ولی در عالم واقع و تکوین تا عرضه‌ای نباشد تقاضایی وجود نخواهد داشت تا زنان جلوه گری نکنند مردان هم به خود اجازه نمی‌دهند که نگاه کنند.

2. چشم‌چرانی یک گناه فردی است و جنبه اجتماعی ندارد اما حجاب یک واجبی است که هم جنبه اجتماعی دارد و هم جنبه فردی، ازاین‌رو مفاسد بی‌حجابی بانوان بسیار بیشتر از چشم‌چرانی مردان است.

3. از نظر منطقی آزاد گذاشتن زنان در مورد حجاب و جلوگیری از نگاه مردان احمقانه به نظر می‌رسد. فرض کنید که زنان آزاد باشند و مردان از نگاه منع شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ مردان باید چشم‌بند بزنند و در جامعه راه بروند چون جایی نخواهد ماند که از جلوه گری های زنان خالی باشد.

 


[1]. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در وزارت ارتباطات. منبع خبر

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما