مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مرز میان حقیقت و دروغ، Deep fake
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

مریم صادقی هستم. از تاریخ 16 اسفند 1400 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 4 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مرز میان حقیقت و دروغ، Deep fake

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 23 دی 01


 با رشد تکنولوژی و پیشرفت بشر در حوزه فضای مجازی، جدا از اثرات مثبتی که در زندگی انسان‌ها صورت می‌گیرد هر لحظه امکان رخ دادن حوادثی هراسناک هم وجود دارد. اتفاقاتی که با سوءاستفاده مجرمان از فناوری رخ می‌دهد ؛ هدف این افراد، پیش‌برد منافع شخصی و ملیتی می‌باشد. 

 

یکی از این پیشرفت‌های بشری، جعل عمیق نام دارد. فیک یا جعل عمیق، فناوری جدیدی است که ویدئو را بر پایه هوش مصنوعی به‌طور واقع‌گرایانه تغییر می‌دهد. با در دسترس بودن تصاویر و ویدئوهای فراوان از افراد مشهور، دیپ فیک (Deep fake) به‌راحتی می‌تواند جعل کند.

 

توضیح مطلب اینکه تکنولوژی جعل عمیق نوعی فناوری مبتنی بر هوش_مصنوعی است. این امکان، می‌تواند تصاویری را خلق کند که در دنیای واقعی وجود ندارند اما آن‌قدر شبیه واقعیت هستند که برای همه باورکردنی باشند.

برای همین شباهت بسیار زیاد در تصاویر واقعی و جعلی است که آن را جعل عمیق یا (Deep fake) می‌نامند.

 

گاهی مواقع بهره‌برداری از این فناوری در خدمت اهداف شوم و شخصی قرار می‌گیرد. این مسئله با آزار و اذیت‌های اینترنتی هم مرتبط می‌باشد؛ مثلاً با کمک هوش مصنوعی، لباس زنان را به‌ صورت دیجیتالی از تصاویر آن‌ها برمی‌دارند و تصویری نامناسب را در شبکه پیام‌رسان برای اخاذی، هتک آبرو و... منتشر می‌نمایند. 

 

تا پیش‌ از گسترش فناوری تولید محتوای فیک، فیلم‌ها به‌عنوان مدرک و اسنادی غیرقابل‌ خدشه محسوب می‌شدند. حالا هوش مصنوعی می‌تواند فیلم‌هایی از انسان‌ها بسازد که کاملاً جعلی هستند و محتوای دروغین دارند. فیلم‌ها و تصاویری که می‌توانند به‌راحتی فضای هر جامعه‌ای را ملتهب کنند و حتی جنگ رسانه‌ای راه بیندازند.

 

با تقویت هوش مصنوعی مرز میان حقیقت و دروغ هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود؛ دسترسی هوش‌های مصنوعی به منابع گسترده‌ای از تصاویر انسان‌ها، در جعل دقیق طرح و تصاویر، یاری‌شان می‌کند‌.

 

بسیاری از برنامه‌های تصویری آنلاین که مورد التفات بینندگان هستند، در خدمت توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی قرار دارند.

 

به طور مثال:

 

فیس‌آپ برنامه‌ای که سن افراد را تغییر می‌دهد یکی از این دسته برنامه‌هاست و بیش‌از ۱۵۰ میلیون نفر تصاویر خود را در اختیار منابع فیس‌آپ قرار داده‌اند. این تصاویر در سرورهای فیس‌‌آپ ذخیره شدند و عاقبت معلومی هم دارند.

 

با تکنولوژی هوش مصنوعی می‌توان کیفیت تصاویر نامرغوب را بالا برد و در واقع فردی جدید با همان ظاهر خلق کرد. برنامه رایگان Remini در گوشی اندروید می‌تواند این کار را انجام دهد و تصویری بی‌کیفیت را به فیلمی مطلوب تبدیل کند؛ البته که تمام تصاویر را هم در توشه خود نگه‌می‌دارد. 

 

هشدار مراقبت از اطلاعات و تصاویر شخصی در فضای مجازی را جدی بگیریم.

 

ادامه دارد...

میم.صادقی

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما