مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

علیرضا هستم. از تاریخ 29 تیر 1398 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 18 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 08 تیر 02

مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی

 

مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به #کشف_حجاب، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف می‌رود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانه‌ای و #حادواقعیت خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است.

 

▫️باید اذعان داشت که در #جنگ_ترکیبی حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا می‌کنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این #جنگ_هیبریدی بدون شک چنین حکمی‌ خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر می‌رسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ می‌بازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و #توجه_انضمامی مبتنی بر #داده‌کاوی، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت.

 

▫️اساسا #خطای_شناختی و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت می‌شود.

 

▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان داده‌های ناظر بر نقش #سرویس‌های_جاسوسی ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند.

 

اما چه باید کرد؟

 

اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت می‌یابد، نمی شود که نقش بی‌بدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را #تماشاگر و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و #موقعیت‌های_گردشگری و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بی‌حجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و #صحنه_تسری را بطور حداکثری از دست خواهند داد.

 

بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در #موقعیت‌های_پرتردد و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت‌ فرهنگی جامعه به یک #ناخودآگاه_پرررنگ‌تری خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار می‌روند.

 

افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گره‌گشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفت‌ها و ضعف و زاویه‌ها نیز تا حد زیادی با #تذکرلسانی_ساده ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست.

 

مدیریت رسانه‌: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمی‌افتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و #تصویرسازی_غیرکلیشه‌ای، افق‌گشا، پیشران و قهرمان‌طور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکل‌های مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساخت‌های رسانه‌ای و #بزرگنمایی‌های_دلسردکن و قلدری‌های کاذب را کنترل و حداقلی نماید.

 

پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار می‌دهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و #مین‌گذاری‌های_مسیر را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیه‌سازی‌های هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند.

 

علیرضامحمدلو



=====================

برای دیدن مطلب مرتبط
کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما