بسم الله الرحمن الرحیم
در طول تاریخ بسیار دیده شده که از عناوین مقدس جهت سواستفاده برای مقاصد باطل و شوم و شخصی استفاده شده است.
از ابتدایی ترین نمونه های آن میتوان از مسجد ضرار نام برد.
مسجد در صدر اسلام از اساسی ترین مکان های تجمع مسلمین بود و محلی نه فقط برای عبادت، بلکه محل اجتماع جبهه حق بر علیه باطل بوده و اهمیت آن غیرقابل انکار است.
اما چنین جایگاهی نیز میتواند مستمسکی برای اهل باطل باشد که با عناوین مقدسی مانند مسجد، در مقابل حق بایستند و اهداف باطل خود را پیگیری کنند.
در قرآن کریم آیات ١٠٧ و ١٠٨ سوره توبه که در مورد داستان مسجد ضرار است خداوند متعال می فرمایند:
والذین اتخذوا مسجدا ضرارا وکفرا وتفریقا بین المومنین وارصادا لمن حارب الله ورسوله من قبل ولیحلفن ان اردنا الا الحسنی والله یشهد انهم لکاذبون
آیه (١٠٧)
لا تقم فیه ابدا لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه فیه رجال یحبون ان یتطهروا والله یحب المطهرین آیه (١٠٨)
و آنهايى كه مسجدى اختيار كردند كه مايه زيان و كفر و پراكندگى ميان مؤمنان است، و [نيز] كمينگاهى است براى كسى كه قبلاً با خدا و پيامبر او به جنگ برخاسته بود، و سخت سوگند ياد مىكنند كه جز نيكى قصدى نداشتيم. و[لى] خدا گواهى مىدهد كه آنان قطعاً دروغگو هستند. (١٠٧)
هرگز در آن جا مايست، چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى. [و] در آن، مردانىاند كه دوست دارند خود را پاك سازند، و خدا كسانى را كه خواهان پاكىاند دوست مىدارد. (١٠٨)
البته استفاده از عناوین مقدس برای مقابله با حق محدود به مسجد نبوده و نیست و نمونه های تاریخی آن بسیار است به طور مثال داستان قرآن بر سرنیره کردن عمرو بن عاص در جنگ صفین که با عنوان مقدس قرآن به فریب لشگر حق پرداخت.
نمونه دیگر آل زبیر که در دشمنی با خاندان اهل بیت نبوت چیزی کم از بنی امیه نداشتند اما برای سواستفاده سیاسی، آنها نیز مدتی بنام خونخواهی امام حسین (ع) و شهدای کربلا با دستگاه بنی امیه مخالفت کردند.
یا حکومت بنی عباس که در دشمنی با اهل بیت نبوت، گوی سبقت را از بنی امیه ربوده اند، اما در ابتدا با جمله معروف ((خلافت حق خاندان پیامبر است)) به مخالفت بنی امیه پرداختند، اما در عمل سخت ترین مبارزه را با اهل بیت نبوت کردند.
پس صرف عناوین حق و مقدس دلیل بر حق بودن نیست. چناچه معروف است:
چه بسیار کلمات حق که از آن اراده باطل میشود.
بلکه معیار تطبیق عناوین مقدس با معیار عملی آن است و صرف عناوین مقدس داشتن، مصونیت بخش از خطا و لغزش نیست.
و در اینجاست که داشتن بصیرت در تشخیص حق بسیار تاکید شده است.
در روایتی امام صادق (ع) درمورد بصیرت حضرت عباس بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام) میفرماید: خدا رحمت کند عموی ما حضرت عباس (ع) را، او دارای بصیرتی نافذ در تشخیص حق بود.
پس در تشخیص حق صرف عناوین مقدس و زیبا ملاک نباید باشد بلکه تطبیق کامل عملی ملاک و معیار تشخیص حق و باطل است.
درود و سلام بر کسی که پیروی کند هدایت را
و السلام علی من اتبع الهدی
محمد فلاحتی