مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب معادباوری
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

کبوتر حرم هستم. از تاریخ 06 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 9 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
معادباوری

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ چهارشنبه, 10 آبان 02



یکی از مهمترین شاه‌کلید هایی که می‌تواند امروزه قفل زنگار گرفته مشکلات جامعه اجتماعی را توسط اوبازنمود؛ اقتباس از زندگانی پربرکت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین اهل بیت طاهرینش علیهم السلام می باشد، آنان که خود متصل به سرچشمه اصلی تکامل بندگی واطاعت از فرامین الهی می‌باشند، و از چشمه سارزلال بندگی، آبی گوارا را نوش جان نموده و آنچنان به درجه مقام محمود رسیده!که میتوانند باعث خیر و رستگاری بشریت تا روز قیامت گردند، زیرا آنان کسانی هستند که خداوند در مورد آنان اراده کرده تا هر گونه پلیدی را از آنان دور سازد.( إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً)[1] استخراج احکام و سیره اهل بیت علیهم السلام همچون آب گوارا است که هر انسان تشنه را باشوق تمام به سمت وسوی این چشمه سار گوارا می کشاند، یکی از مهمترین اصولی که در زندگی اهل بیت وجود داشته است، و بسیار مردم را به سمت و سوی آن دعوت نموده اند، اعتقاد و التزام به معاد و زندگانی پس از مرگ است، بنابر فرموده قران کریم همه موجودات روزی طعم مرگ را خواهند چشید،وروزی هم برای پاسخگویی باید دو باره در محضر عدل الهی حاضر شوند و این قضیه یک برهان قطعی وتخلف ناپذیر خواهد بود، معاد خودلازمه حکمت خداوند وبیهوده و بی هدف نبودن خلقت انسان و جهان است؛و براساس حکمت الهی باید این جهان پایان زندگی انسان نباشد و آنچه انسان از کارهای خوب و بد در این جهان بدست آورده با مرگ از بین نرود اما این باور ممکن است در برخی ضعیف ودر برخی سست ویا به فراموشی سپرده شده باشد که قرآن کریم پاسخ آنان را بطور صریح بیان میفرماید"وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَ إِذا کُنَّا تُراباً أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ أُولئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ الْأَغْلالُ فِی أَعْناقِهِمْ وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ - وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلاتُ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلى‏ ظُلْمِهِمْ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَشَدِیدُ الْعِقابِ"[2] پس اگر شگفت آرى، شگفت از گفتار آنان است که مى ‏گویند: راستى وقتى خاک شدیم از نو زنده مى‏ شویم؟! آنها کسانى هستند که به پروردگارشان کافر شده اند، آنان به گردنهایشان غلها دارند، آنان اهل جهنمند و در آن جاودانه اند آنان پیش از رحمت، از تو تقاضاى تعجیل در عذاب دارند، با اینکه پیش از آنان بلاهاى عبرت ‏انگیز نازل شده و پروردگارت به مردم در باره ستم کردنشان صاحب مغفرت است، و هم پروردگارت عذاب شدید دارد معاد باوری مهم و اعتقادی راسخ که مورد عنایت قرآن کریم و بزرگ مفسرین قرآن کریم حضرات معصومین میباشند . وجود اعتقاد به معاد در انسان باعث هدف مند شدن زندگی فردی واجتماعی او وباعث جامع‌نگری،ورفع مشکلات اجتماعی او میشود،  انسانی که به معاد اعتقاد داشته باشد با شهامت است صبور است وچون کوه استوار ودر تند باد حوادث دنیا هیچ طوفانی باعث لرزش او نخواهد شد بر غرایضی که در وجود او ایجاد میشوند غالب می گردد کسی که به معاد اعتقاد و التزام داشته باشد در رعایت حقوق اجتماعی اعتدال دارد، وهیچگاه درصد ظلم بر هم نوع خود بر نمی آید  بر شهوت خویش غالب و بر لقمه خویش ناظر است در قرآن کریم بیش از ۱۴۰۰ ایه در موردمعاد وجود دارد که هر کدام از آنها راه تعالی به بشر را بیان نموده و دشمنی که از دیرباز تا کنون در کمین فریب و سقوط انسان سنگر گرفته است را معرفی می نماید و به او میفهماند کسانی که امید به دیدارپروردگارشان دارندوبه الطاف او امیدوارند باید از همین دنیا اسباب او را فراهم اورند فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً[3] امید به رستگاری اخروی وامید به الطاف پروردگار بدون عمل صالح وسعی وکوشش در راه تعالی نفس میسر نمیگردد همانطور که امیرالمومنین (ع)میفرماید: لا تَـکُن مِمَّن یَرجُو الآخِرَةَ بِغَیرِ العَمَلِ... یَنهى وَ لا یَنتَهى وَ یَامُرُ بِما لا یَاتى[4] از کسانى مباش که بى‏ عمل، به آخرت امید دارند... از گناه باز مى ‏دارند، اما خود باز نمى ایستند، به کارهایى فرمان مى ‏دهند که خود انجام نمى‏ دهند. وپیغمبر رحمت ومهربانی(ص)میفرمایند: فلِیَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنیاهُ لآِخِرَتِهِ ، وَ مِن حَیاتِهِ لِمَوتِهِ وَ مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ ، فَاِنَّ الدُّنیا خُلِقَت لَکُم وَ اَنتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ .[5] انسان باید براى آخرتش از دنیا، براى مرگش از زندگى و براى پیرى‏ اش از جوانى، توشه برگیرد، چرا که دنیا براى شما آفریده شده و شما براى آخرت آفریده شده ‏اید . حضرت سید شهدا علیه السلام در روز عاشورا خطاب به عمر سعد میفرمایندوَیْلَکَ یَابْنَ سَعْد اَما تَتَّقِی اللّهَ الَّذِی اِلَیْهِ مَعادُکَ؟ یعنی عمر آیا از معاد نمیترسی؟وبدین صورت یاد معاد را متذکر میشود که برای انجام کارهایت باید پاسخگو باشی وبا کشتن من کار تمام نخواهد شد وچه زیبا بیان فرموده حالات کوردلانی چون عمر سعد را امیر المومنین علی علیه السلام آنجا که میفرماید: اِنَّما الدُّنیا مُنتَهی بَصَرِالأَعمی لایُبْصِرُ مِمّا وَراءَهَا شَیئاً، والبَصیرُ یُنفِذُها بَصَرُهُ وَ یَعلَمُ أَنَّ الدّارَ وَراءَها.[6] آدم کوردل عوالم ماوراء دنیا را نمی‌بیند و زندگی دنیوی تنها نهایت دیدن او است اما آدم بینا و بصیر آینده را با بصیرت خود می‌نگرد و می‌داند که سرای حقیقی و جاودان ورای این جهان است. امیرالمومنین علی ابن ابیطالب بعد از نماز عشا رو به جماعت می کرد و می فرمود ای مردم خداوند شما را بیامرزد آماده شوید برای معاد و برای قیامت. هنگامی که در نزد رسول مکرم اسلام سخن از معاد می آمد رنگ پیغمبر تغییر می‌کرد با مطالعه زندگی اهلبیت(ع)وسیره آنها خواهیم فهمید که اعتقاد قلبی وعملی به معاد نقش سر نوشت سازی در سعادت زندگی انسان (دنیوی و اخروی)را دارا می باشد در نامه ۴۵ نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام خطاب به ابن عباس که خیانتی در مال بیت المال کرده بود آیا فکر می کنی که این ارث پدر و مادرت است که او را اینگونه خرج می کنی ؟آیا به معاد اعتقاد نداری؟فَلَمَّا اءَمْکَنَتْکَ الشِّدَّةُ فِی خِیَانَةِ الْاءُمَّةِ اءَسْرَعْتَ الْکَرَّةَ وَ عَاجَلْتَ الْوَثْبَةَ وَ اخْتَطَفْتَ مَا قَدَرْتَ عَلَیْهِ مِنْ اءَمْوَالِهِمُ الْمَصُونَةِ لِاءَرَامِلِهِمْ وَ اءَیْتَامِهِمُ اخْتِطَافَ الذِّئْبِ الْاءَزَلِّ دَامِیَةَ الْمِعْزَى الْکَسِیرَةَ، فَحَمَلْتَهُ إِلَى الْحِجَازِ رَحِیبَ الصَّدْرِ تَحْمِلُهُ غَیْرَ مُتَاءَثِّمٍ مِنْ اءَخْذِهِ، کَاءَنَّکَ - لاَ اءَبَا لِغَیْرِکَ - حَدَرْتَ إِلَى اءَهْلِکَ تُرَاثَکَ مِنْ اءَبِیکَ وَ اءُمِّکَ، فَسُبْحَانَ اللَّهِ! اءَ مَا تُؤْمِنُ بِالْمَعَادِ؟ اءَ وَ مَا تَخَافُ نِقَاشَ الْحِسَابِ؟[7] چون فرصت به دست آوردى به مردم خیانت کردى و شتابان ، تاخت آوردى و برجستى و هر چه میسرت بود از اموالى که براى بیوه زنان و یتیمان نهاده بودند، برگرفتى و بربودى ، آنسان ، که گرگ تیز چنگ بز مجروح را مى رباید اموال مسلمانان را به حجاز بردى ، با دلى آسوده ، بى آنکه ، خود را در این اختلاس گناهکار پندارى . واى بر تو، چنان مى نمودى که میراث پدر و مادرت را به نزد آنها مى برى . سبحان الله ، آیا به قیامت ایمانت نیست ، آیا از روز حساب بیمى به دل راه نمى دهى.


 [1] -احزاب ایه33 [2] - رعدایه 5- 6 [3]-کهف ایه110 [4] -نهج البلاغه حکمت150 [5] - تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ج1-ص 131 [6] - نهج‌البلاغه، خطبة133 [7] -نهج البلاغه نامه 41 نویسنده : قضوی |

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما