معماي برده داري
حالا بريم شماره 2، چي بود
چرا کفاري رو که وارد جنگ با مسلمونها شدند و در ميدان جنگ اسير شدند، «ميشه» به بردگي گرفت
جواب:
اولا گفتم «ميشه» به بردگي گرفت؛ نه اين که «بايد» به بردگي گرفت.
در برخورد با اينها چند کار ميشد انجام داد که هر کدوم از اين کارها در جاي خودش انجام شده:
آزاد کردن بدون هيچ شرط و هزينهاي
آزاد کردن در قبال دريافت فديه از خودشون يا خانواده و قبيلهشون
آزاد کردن در قبال آموزش دادن به مسلمونها (مثلا پيامبر (ص) ميگفتن اگر اسيري از کفار، با سواد هست، ميتونه به ده تا مسلمون سواد ياد بده و آزاد بشه.)
به بردگي گرفتن
خب ميبيني که فقط يکي از گزينهها به بردگي گرفتن بوده.
گفت: خب آخرش به بردگي گرفتن بوده ديگه
گفتم: فرض کنيم که اصلاً برده کردن اينها هم ممنوع ميشد. چه راهي باقي ميموند؟
يه کمي فکر کرد و گفت: خب آزاد باشن مثلاً
گفتم: آفرين يکيش آزاد کردنشون هست يکي ديگهاش چيه
زنداني کردن
آزاد کردن که مشخصه نميتونه هميشه اتفاق بيفته. مثلاً الان وسط جنگ، اينا اسير شدن. خب اگر آزاد بشن که دوباره ميرن توي ميدون و با ما ميجنگن!
پس در چنين شرايطي که آزاد کردنشون خطر داره، اصلاً اين کار، عاقلانه نيست.
زنداني کردن چي
اگر زنداني بشن براي اين کار به چه امکاناتي نياز بود
باز کمي فکر کرد و گفت:
- ساختنِ ساختمانهايي براي زندان (با امکانات زندگي)
- استخدام تعدادي از مسلمونها براي رسيدگي و خدمت کردن به اين کفار حربي!
- هزينه از بيت المال براي تأمين خوراک و پوشاک و بقيه نيازهاشون
- استخدام تعدادي از مسلمون ها براي نگهباني از اين زندانها (که هم امنيت اون اسيرا رو تأمين کنن و هم جلوي فرارشون رو بگيرن.)
گفتم: اوووووو ببين چه خبر شد چه حجمي از نيرو و اموال مسلمونها بايد خرج اينايي بشه که اومده بودن مسلمونا رو نابود کنن
حالا هم يه جور ديگه دارن نابودشون ميکنن
به خصوص توي سالهاي اول که خود مسلمين در مضيغه بودن. يه عدهشون سرپناه درست و حسابي نداشتن؛ يه عده فقير بودن و خوراک و پوشاکشون تأمين نبود ...
اونوقت اين همه هزينه واسه مسلمونا درست ميشد