چرا حرام های دنیا در آخرت حلال می شوند؟
اولا
مفاهیم قرآنی؛در مورد بهشت و حتی جهنم غیر از مفاهیم ذهنی ما و حقیقتی برتر و بالاتر دارند.
شراب و کافور و زنجبیل و گوشت و...که در قرآن آمده؛حقیقتی برتر و مترقی تر می باشند و چون بشر در قید و بند این دنیاست لیکن برای تداعی ذهن و فهم این مفاهیم راهی جز استفاده از چنین الفاظی نیست.
به اصطلاح "ضیق عبارت" است و الفاظ تحمل حمل و تصویر و رساندن معنا و حقیقت و مفهوم والای ملکوت بهشت را ندارد.
همچنین جهنم ؛که عذاب آن فوق تصور بشر است.
شما اگر به کسی که نگاه ودرک محدودتری داردمثل کودک؛بخواهید مفاهیم و لذتهای برتر از فهم و درک او را به او تعریف و توصیف کنید؛ناچارید مشابه سازی کنید و مثلا به کودک 5 ساله که درکی از لذت جنسی ندارد؛در توصیف آن بگویی مثل خوردن شکلاتی که خیلی دوستش داری هست...
لذا دنیا و آخرت را اصلا نمیتوان به هم قیاس نمود.
در دنیا شراب و موسیقی و...حرام هستند چون مفاسد زیادی در نظر شارع دارند.
لیکن آخرت ؛ یک عالم دیگر با اقتضاءات دیگر است.
شرابی که معرفت افزاست و پاک در اختیار بهشتیان قرار داده میشود.که میلیونها برتر از این شراب پلید ونجس هست.
وذائقه اهل بهشت ذائقه معتدل وبرتر است.اصلا میل خوردن نجاستی چون شراب دنیا نمیکنند.خونی که در حم مادر و شیری که از مادر؛موردتغذیه بوده ؛چه بسا؛در بزرگسالی مایه اشمئزار است.
برای کودک داخل شکم مادر؛نمیتوان لذات و حقائق بیرون را توصیف کرد؛مگر با ذکر تشبیه و مشابه سازی...
بقره 25
پس دو عالم جدا و غیر قابل قیاس با هم هستند.
ضمنا محرمات تشریعی ؛حرمت ذاتی ندارند تا مشکلی پیش بیاید.
تبدیل موضوع و هیئت و ماده ؛ پیدا میکنند.
ابراهیم48
دقت نمایید
شخصی که در دنیا با وجود قدرت بر گناه؛ ترکش میکند؛مستحق پاداش تنعم بی نهایت می یابد...واین کاملا بی اشکال هست.