کربلایی کاظم وقتي غذاي شبه هناكی را خورد، آمد جلوی باغچه مدرسه فیضیه و انگشت در حلقش کرد تا برگرداند. میگوید پرده های جلوی چشمم آمد و فهميدم كه اين غذا، شبه هناك است. اینها نشان میدهد که همهچیز به هم مرتبط است.
×××××
دشمن برای ما، طرح خاصّی ریخته است. درست است كه دانشگاه، دانشمند میدهد و اختراعات و اکتشافات داريد؛ هواپیماسازی میکنید، میمون به فضا میفرستید، انسان هم خواهد فرستاد. اما همه اينها، لايه رويين و سطحي كار است كه علوم تجربي است. اما بايد دقّت كنيد كه آيا علوم انسانیتان هم، همینطوری است؟
×××××
رابطه علوم انسانی با علوم تجربي، مثل حركت یک ابر، زیر ابر ديگر است. اگر علوم تجربي دارد ما را از ضعف به قدرت میبرد و از ذلّت به عزّت میرساند، اما علوم انسانی همان حرف خودش را میزند. اگر شما در علوم انسانی بگویید که روابط تولید، زیربناست و دستگاه شناخت، روبناست، آنگاه از این شناخت چه توقّعی دارید؟ چنين بينشي، ادراکات انسان را عکسالعمل میداند.
×××××
غرب ميآيد يك لباس لي توليد ميكنند و پشتش را هم رنگ سفيد میزنند و به دست جامعه ميدهند. چرا؟ چون وقتی زنها اين را میبینند، تحریک میشوند. خصوصاً اگر تنگ هم باشد. بعد که این کار را کردند، هر چهقدر كه بخواهيم جلوی دوست دختر و پسرشدن را بگيريم، فايدهاي ندارد. تو حالا هر چهقدر ميخواهي برو جلوي دوستیهای خیابانی را بگير و امربهمعروف و نهیازمنکر کن. يعني ما را دنبال نخود سیاه میفرستد.
×××××
اگر کسی با مدرسه گمراه شود، اگر کسی در سالن تفریحات منحرف شده است، تو در مسجد و امامزاده نمیتوانی هدایتش کنی. اصلاً ديگر او را آنجا نمیبینی كه ارشادش كني. اگر ميخواهيد اثرگذار باشيد، بايد در سالن تفریحات، حضور مؤثّر داشته باشید. اگر دشمن، سبک زندگی ميسازد، تو هم سبک زندگی بساز. اين درست نيست كه بگویی من به نمازش میرسم، زندگیاش درست میشود.
×××××
اين آيه كه فرمود: «إنّ الصّلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر»، مربوط به وقتي است كه انسان، بهعنوان یک سیستم، داراي نماز فعّال باشد. این نماز فعّال، شبکه افعالش را تحت تأثیر قرار میدهد. اما امروزه چیزهای ديگری به جای نماز، فعّال است. لذا نماز، اثر چنداني پيدا نميكند.
×××××
نماز صدر اوّل اسلام، نماز فعّال است که تا اذان گفتند، مردم سر نماز بروند و همه با هم بخواندند. نمازی است که عموماً در مسجد برقرار باشد. با جماعت برقرار شود. اين نماز، سبک زندگی را منفعل میکند. اما نمازي كه تکّهتکّه كرده اند و هروقت رسید، میخواند، معمولاً هم نماز فردی است، اين نماز غير فعّال، نتیجه اي ندارد.
×××××
نماز كه غير فعّال بود، دوست دختر و دوست پسر، زیرآب نماز را میزند. چرا كه انسان از گناهی توبه میکند که امید عدم تکرارش را دارد. اما وقتی کسی امید به عدم تکرار این گناه ندارد، هروقت نماز میخواند، تمام حواسش به آن آلودگي است. زور دوستدختر بيشتر است، لذا زیرآب نماز را میزند.
×××××
غربيها از راه سبک زندگی وارد شدند و تمام زندگي ما را بدون اينكه متوجّه باشيم، تحت تأثير افكار خود قرار دادند. همين خانه هاي امروزي را نگاه كنيد که وقتی مهمان میآید، هیچ جايي ندارند و ناچار هستند مختلط بنشینند. تراکم، اسباب فساد اخلاقی است.
×××××
علوم انسانی وقتی غربی میشود، مظاهر سبک زندگی هم ناگزير غربي خواهد بود و ما هرچه در ظاهر زندگي تلاش كنيم كه اسلامي باشد، باز نتيجه عكس ميگيريم.
×××××
حوزه علمیه بايد نگاه بهتری به خودش بکند. حوزه، ظرفیت تولید علم دارد و این ظرفیت باید به کار بیفتد. من اصطلاح «عرشه و كابين» را بهکار میبرم؛ کشتی دو بخش دارد: بخشی که مسافران زندگی میکنند و «عرشه» میگویند و بخشی که هدایت کشتی را بر عهده دارد و «کابین» نام دارد. حوزه الان در ظرفیت عرشه دارد کار میکند. منتهی کابین این كشتي در مسئله سبک زندگی از جای دیگری، مدیریت میشود.
×××××
دشمن ميآيد و معروف را منكر ميكند. يعني معروف را از معروفيت مياندازد. ديگر معروفي نيست كه بخواهيم به آن امر كنيم. در آنصورت ممكن است آن كار «واجب» هم باشد، اما ديگر صفت معروفيت ندارد. دشمن از تصرّف در معروفيت و منكريت وارد ميشود.
×××××
تا اين علوم انساني از جاي ديگر هدايت میشود، هيچ كار ما به نتيجه نميرسد.
×××××