مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مواجهه حوزوی با علوم انسانی و سبک زندگی؛ نشستی با آیت ‏الله حائری شیرازی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

علمدار هستم. از تاریخ 24 فروردین 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 5 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مواجهه حوزوی با علوم انسانی و سبک زندگی؛ نشستی با آیت ‏الله حائری شیرازی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 07 آبان 02

 

کربلایی کاظم وقتي غذاي شبه ه‏ناكی را خورد، آمد جلوی باغچه مدرسه فیضیه و انگشت در حلقش کرد تا برگرداند. می‏گوید پرده ه‏ای جلوی چشمم آمد و فهميدم كه اين غذا، شبه ه‏ناك است. این‏ها نشان می‏دهد که همه‏چیز به هم مرتبط است.

×××××

دشمن برای ما، طرح خاصّی ریخته است. درست است كه دانشگاه، دانشمند می‏دهد و اختراعات و اکتشافات داريد؛ هواپیماسازی می‏کنید، میمون به فضا می‏فرستید، انسان هم خواهد فرستاد. اما همه اين‏ها، لايه رويين و سطحي كار است كه علوم تجربي است. اما بايد دقّت كنيد كه آيا علوم انسانی‏تان هم، همین‏طوری است؟

×××××

رابطه علوم انسانی با علوم تجربي، مثل حركت یک ابر، زیر ابر ديگر است. اگر علوم تجربي دارد ما را از ضعف به قدرت می‏برد و از ذلّت به عزّت می‏رساند، اما علوم انسانی همان حرف خودش را می‏زند. اگر شما در علوم انسانی بگویید که روابط تولید، زیربناست و دستگاه شناخت، روبناست، آن‏گاه از این شناخت چه توقّعی دارید؟ چنين بينشي، ادراکات انسان را عکس‏العمل می‏داند.

×××××

غرب مي‏آيد يك لباس لي توليد مي‏كنند و پشتش را هم رنگ سفيد می‏زنند و به دست جامعه مي‏دهند. چرا؟ چون وقتی زن‏ها اين را می‏بینند، تحریک می‏شوند. خصوصاً اگر تنگ هم باشد. بعد که این کار را کردند، هر چه‏قدر كه بخواهيم جلوی دوست دختر و پسرشدن را بگيريم، فايده‏اي ندارد. تو حالا هر چه‏قدر مي‏خواهي برو جلوي دوستی‏های خیابانی را بگير و امربه‏معروف و نهی‏ازمنکر کن. يعني ما را دنبال نخود سیاه می‏فرستد.

×××××

 

اگر کسی با مدرسه گمراه شود، اگر کسی در سالن تفریحات منحرف شده است، تو در مسجد و امام‏زاده نمی‏توانی هدایتش کنی. اصلاً ديگر او را آن‏جا نمی‏بینی كه ارشادش كني. اگر مي‏خواهيد اثرگذار باشيد، بايد در سالن تفریحات، حضور مؤثّر داشته باشید. اگر دشمن، سبک زندگی مي‏سازد، تو هم سبک زندگی بساز. اين درست نيست كه بگویی من به نمازش می‏رسم، زندگی‏اش درست می‏شود.

×××××

اين آيه كه فرمود: «إنّ الصّلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر»، مربوط به وقتي است كه انسان، به‏عنوان یک سیستم، داراي نماز فعّال باشد. این نماز فعّال، شبکه افعالش را تحت تأثیر قرار می‏دهد. اما امروزه چیزهای ديگری به ‏جای نماز، فعّال است. لذا نماز، اثر چنداني پيدا نمي‏كند.

×××××

نماز صدر اوّل اسلام، نماز فعّال است که تا اذان گفتند، مردم سر نماز بروند و همه با هم بخواندند. نمازی است که عموماً در مسجد برقرار باشد. با جماعت برقرار شود. اين نماز، سبک زندگی را منفعل می‏کند. اما نمازي كه تکّه‏تکّه كرده‏ اند و هروقت رسید، می‏خواند، معمولاً هم نماز فردی است، اين نماز غير فعّال، نتیجه ‏اي ندارد.

×××××

 نماز كه غير فعّال بود، دوست دختر و دوست پسر، زیرآب نماز را می‏زند. چرا كه انسان از گناهی توبه می‏کند که امید عدم تکرارش را دارد. اما وقتی کسی امید به عدم تکرار این گناه ندارد، هروقت نماز می‏خواند، تمام حواسش به آن آلودگي است. زور دوست‏دختر بيشتر است، لذا زیرآب نماز را می‏زند.


×××××

غربي‏ها از راه سبک زندگی وارد شدند و تمام زندگي ما را بدون اين‏كه متوجّه باشيم، تحت تأثير افكار خود قرار دادند. همين خانه‏ هاي امروزي را نگاه كنيد که وقتی مهمان می‏آید، هیچ جايي ندارند و ناچار هستند مختلط بنشینند.  تراکم، اسباب فساد اخلاقی است.

×××××

علوم انسانی وقتی غربی می‏شود، مظاهر سبک زندگی هم ناگزير غربي خواهد بود و ما هرچه در ظاهر زندگي تلاش كنيم كه اسلامي باشد، باز نتيجه عكس مي‏گيريم.

×××××

حوزه علمیه بايد نگاه بهتری به خودش بکند. حوزه، ظرفیت تولید علم دارد و این ظرفیت باید به کار بیفتد. من اصطلاح «عرشه و كابين» را به‏کار می‏برم؛ کشتی دو بخش دارد: بخشی که مسافران زندگی می‏کنند و «عرشه» می‏گویند و بخشی که هدایت کشتی را بر عهده دارد و «کابین» نام دارد. حوزه الان در ظرفیت عرشه دارد کار می‏کند. منتهی کابین این كشتي در مسئله سبک زندگی از جای دیگری، مدیریت می‏شود.

×××××

 

دشمن مي‏آيد و معروف را منكر مي‏كند. يعني معروف را از معروفيت مي‏اندازد. ديگر معروفي نيست كه بخواهيم به آن امر كنيم. در آن‏صورت ممكن است آن كار «واجب» هم باشد، اما ديگر صفت معروفيت ندارد. دشمن از تصرّف در معروفيت و منكريت وارد مي‏شود.

 ×××××

تا اين علوم انساني از جاي ديگر هدايت می‏شود، هيچ كار ما به نتيجه نمي‏رسد.

×××××

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما