مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مگر خدا را احكم الحاكمين نيافتيد
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مگر خدا را احكم الحاكمين نيافتيد

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 13 بهمن 02

خلاصه تفسیر سوره تین بر اساس المیزان - ۷ 

(أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ، مگر خدا را احكم الحاكمين نيافتيد؟)

اين استفهام براى تثبيت مطلب قبل است. [یعنی همان آیه که می‌فرمود: اى انسان! آن انگيزه‌اى كه تو را وا مى‌دارد به اينكه روز جزا را تكذيب كنى چيست؟] احكم‌ الحاكمين بودن خدا به اين معنا است كه او برتر از هر حاكمی است و حكمش متقن‌ترين حكم است. خداوند در عالم خلقت و تدبير، حكمى مى‌راند كه به مقتضاى حكمت بايد رانده شود؛ حكمى متقن و بانفوذ. خداوند از یک سو احکم الحاکمین است و از سوى ديگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طايفه هستند، پس بر اساس حكمت واجب است كه خداوند میان پاداش این دو گروه در آخرت تفاوت بگذارد و همین مسئله است که معاد را ضروری می‌کند. 

پس این که خداوند آیه ‌(فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ) را با فاء تفریع شروع کرده، به این معنی است که دارد می‌گوید ای انسان! حال که خداوند احکم الحاکمین است، پس چرا روز جزا را انکار می‌کنی؟ یعنی توبیخ کردن انسان فرع بر احکم الحاکمین بودن خداوند است. به عبارت روشن‌تر چون احکم الحاکمین بودن خداوند روشن و بی‌ابهام است انسان دیگر حق ندارد روز جزا را انکار کند.

[علامه طباطبایی در اینجا سه مقدمه کنار هم می‌چیند تا نشان دهد این آیات دارد ضرورت معاد را روشن می‌کند] مقدمه اول) انسان در احسن تقويم خلق شده است. آدمیان بعد از خلقت، به دو طايفه تقسيم مى‌شوند: طايفه‌اى كه از نظام خلقت خدادادی‌شان (تقویم احسن) خارج می‌شوند و به سوى اسفل سافلين برمى‌گردند و طايفه‌اى كه به همان نظام خلقت خدادادی و بر صراط فطرت اولشان باقى مى‌مانند. مقدمه دوم) خداوند، احكم الحاكمين است. مقدمه سوم) حكمت خدا اقتضا دارد كه با اين دو طايفه يك جور معامله نكند. پس نتيجه مى‌گيريم كه بايد روز جزايى باشد تا هر طايفه‌اى به جزاى عملى كه كرده‌ است برسد.

[این برداشتی که علامه از این آیات شریف کرده‌اند به روشنی به ذهن نمی‌آید. چگونه این همه مطلب از دل این آیات بیرون کشیده‌اند؟ اصلا آیه در مقام بحث از چرایی معاد نبود که علامه این چنین مقدمات را پشت هم می‌چینند و نتیجه می‌گیرند.]

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما