سؤال:
آیا نزول ملائک و روح در شب قدر ، مخصوص زمان پیامبر اکرم (ص) است؟
پاسخ:
(تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ).
لفظ تنزل، فعل مضارع استو دلالت بر استمرار دارد ، یعنی کاری که همیشه اتفاق می افتد.
در نتیجه :
نزول ملائکه و روح، مخصوص زمان پیامبر (ٌص) نیست و باید در زمان های بعد از ایشان هم ادامه پیدا کند.
منظور از روح کیست؟
" روح" مخلوق عظیمى است ما فوق فرشتگان، چنان که در حدیثى از امام صادق ع نقل شده است که شخصى از آن حضرت سؤال کرد:" آیا روح همان جبرئیل است"؟ امام ع در پاسخ فرمود:" جبرئیل از ملائکه است، و روح اعظم از ملائکه است، مگر خداوند متعال نمىفرماید: ملائکه و روح نازل مى شوند"؟
[تفسیر برهان جلد 4 صفحه 481.]
در حدیثى آمده است که از امام باقر سؤال شد:" آیا شما مىدانید شب قدر کدام شب است؟ فرمود:کیف لا نعرف و الملائکة تطوف بنا فیها:
" چگونه نمى دانیم، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مىزنند"!
[تفسیر نمونه، ج27، ص: 185]
با کنار هم قرار دادن این مطالب نتیجه حاصل میشود که:
در زمان ما هم ملائکه و روح، قطعا نازل میشوند و تنها کسی که لیاقت دارد ملائک و روح به محضر ایشان برسند، وجود مبارک امام عصر ارواحنا فداه، می باشد.
زیرا محل نزول ملائک و روح باید همچون وجود پیامبر اعظم (ص) "معصوم" باشد.
کافى از امام باقر علیه السّلام نقل کرده است:
در شب قدر به ولى امر (امام هر عصر) تفسیر امور سال بسال نازل میشود درباره خویش و مردم بدستورات مخصوصى مأمور میگردد.
(قاموس قرآن، ج5، ص: 254)