1. موج کرهای
موج کرهای واژهای جدید است که به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو اشاره دارد. این موج در مراحل آغازین با گسترش سریالهای درام و موسیقی پاپ کرهای پیشرفت کرد. در کشورمان ایران همواره حساسیتهائی برای مقابله و مواجهه با تهاجم فرهنگی و سبک زندگی های انحرافی وجود داشته است؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر سریالهای کرهای بسیاری را پخش نمودهاست.لذا برای مقابله و جلوگیری از نشر فرهنگ غربی، نشر فرهنگ کره ای را جایگزین کردند. در حالی که کره جنوبی و ژاپن کاملا محتوا و فرهنگ غربی را به زبان و ادبیات شرقی ارائه می کنند. غفلت از این موضوع باعث شده هزاران نفر از نوجوانان با گوش دادن به کیپاپ هایی مانند بی تی اس؛ اکسو و بلک پینک، استری کیدز و ... فرهنگ منحط و کثیفی را وارد زندگی خود کنند. یکی از مطالب ترویجی مثلا بی تی اس، همجنس گرایی و شیطان پرستی است. در مدارس همه شهرها طرفداران این گروه ها وجود دارد. فرهنگ و سبک زندگی هر منطقهای، محترم است؛ امّا گاهی سبک زندگی یک منطقه، مخالف فرهنگ و سبک زندگی منطقه یا مخالف آموزههای عقلانی، اخلاقی، عقلانی، ما میباشد. در این وضعیت باید مواظبت کنیم آموزههای انحرافی وارد زندگی و جامعه ما نشود. یکی از فرهنگهائی که بصورت خیلی افراطی وارد جامعه ایران شده است «موج کُرهای» است.کشور کره برای اینکه بتواند محصولات خود را به کشورهای بیشتری صادر کند و درآمد بیشتری داشته باشد یک موج کره ای در جهان ایجاد کرده است. افراد وقتی با فرهنگ کره ای مأنوس شوند رغبت بیشتری برای خرید محصولات کره ای پیدا می کنند. همچنین گردشگری توریستی، آموزشی، درمانی و... از سایر مزایای این موج کره ای است.کره جنوبی یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ می باشد، کره با ایجاد موج کره ای جلوی تهاجم فرهنگی غرب را به کشورش را تا حدود زیادی کنترل کرد. اما این فرهنگ همان فرهنگ غلط اومانیستی و الحادی است. الته یکبار این فرهنگ از غرب به سایر کشورها صادر می شد که سیاستمداران به مقابله با آن پرداختند. ولی الان همان فرهنگ غربی منحط با بازیگران و الفاظ شرقی به سایر کشورها صادر می شود. متوا یکی است، قالب عوض شده است.بخش اعظم موفقیت موج کرهای مدیون پیشرفتهای خدمات شبکههای اجتماعی و سکوهای برخط ویدئو بود. فرهنگ عامه کره از طریق این ابزارها به مخاطبانی که بسیار دور بودند منتقل شد. بهکارگیری این ابزارها در راستای تسهیل تبلیغات، پخش و مصرف محصولات مختلف سرگرمی کرهای (به ویژه موسیقی پاپ کرهای) باعث شده فرهنگ این کشور تقریبا در میان اکثر کشورهای جهان شناخته شود. گسترش موج کرهای از اوایل سده ۲۱ میلادی به شدت بر فرهنگ معاصر، صنایع موسیقی، فیلم، تلویزیون و جنبههای رفتاری انسانهای مختلف در دنیا تأثیر گذاشته است.نکته جالب توجه این است که طبق بعضی آمارهائی که ارائه شده است برنامههایی که از صدا و سیما پخش میشود اغلب در ایران نسبت به کره جنوبی دارای رتبه بیننده بالاتری هستند. به عنوان مثال، محبوبترین قسمتهای جومونگ بیش از ۹۰٪ مخاطبان ایرانی را جذب کرد (در مقایسه با ۴۰٪ در کره جنوبی) و بازیگر اصلی آن سونگ ایل گوک(بازیگر جومونگ) به صورت سوپراستار در ایران درآمد.به نظر می رسد برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، در دام فرهنگ شرق افتاده ایم، اگر این فرهنگ آسیباش بیشتر از فرهنگ غرب نباشد، کمتر نخواهد بود.راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی غرب؛ ترویج فرهنگ شرق نیست. راهکار این است که مانند غرب و شرق محتواهای بهروز و متناسب انسان امروزی، از سنت های اصیل ایرانیاسلامی، تولید و به صورت گسترده و با حمایت دولت و یارانه نشر دهیم. همان کاری که کشور کره انجام داد. موج ایرانی باید در تمام وجوه و ابعاد ایجاد شود.