مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب نقش مردم‌سالاری و انتخاب مردم در اندیشه سياسى اسلام
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

مسلم هستم. از تاریخ 30 دی 1396 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 34 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
نقش مردم‌سالاری و انتخاب مردم در اندیشه سياسى اسلام

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 23 آذر 02
در پرونده انتخابات

این پرونده را با 197 اثر دیگر آن ببینید

مردم در شكل‏‌گيرى نظام سياسى حاكم مثل ساير رفتارهاى خود نقش اساسى خواهند داشت و نمی‌توان بدون خواست و رضايت آنها الگوى خاصى از حكومت را بر آنها تحميل كرد. علاوه بر اين، از منظر جامعه‏‌شناختى نيز اگر حكومتى بدون رضايت و مقبوليت مردمى شكل بگيرد، در انجام كارويژه‏‌هاى خود دچار مشكل شده و نمی‌تواند در عمل كارآمد باشد. به همين دليل، از منظر اسلام، حاكم بايد مورد پذيرش مردم قرار گيرد؛ زيرا بدون مشاركت و همكارى مردم فاقد قدرت اجرايى خواهد بود و نمی‌تواند احكام اسلامى را اجرا كند.(1)

اميرالمؤمنين عليه‏‌السلام با اينكه ولايت امت را حق خود می‌داند و تأكيد می‌كند بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) اين حق به ايشان منتقل شده است و از كار امت در ممانعت از اين حق به خدا شكايت می‌كند، ولى می‌فرمايد: «رسول خدا با من عهد كرده و فرموده است: اى پسر ابوطالب، ولايت بر مردم از آنِ توست. اگر آنها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاكم قرار دادند به كار آنها بپرداز و اما اگر درباره تو اختلاف‏‌نظر داشتند آنان را رها كن.»(2)

بر اساس چنين منطقى بود كه حضرت على عليه‏‌السلام با اينكه از سوى خدا به امامت و رهبرى جامعه منصوب شده بود و حكومتش مشروعيت داشت، ولى 25سال از دخالت مستقيم در امور اجتماعى_سياسى خوددارى كرد؛ يرا مردم با ايشان بيعت نكرده بودند و ايشان حاضر نبود حكومت خويش را با توسل به زور بر مردم تحميل كند.

بنابراین مردم‏‌سالارى دينى نه تنها توهّم و خودمتناقض نيست، بلكه واقعيتى است كه از پشتوانه نظرى محكمى برخوردار می‌باشد، به گونه‏‌اى كه اگر كسى بتواند فكر و انديشه خود را از سيطره آموزه‏‌هاى ليبرال دموكراسى رها كند و بدون پيش‏‌داورى در مورد آن تأمّل نمايد، مردم‏‌سالارى دينى را واقعيتى غيرقابل انكار خواهد يافت.

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

1ـ محمدتقى مصباح، نظريه سياسى اسلام، ج2، ص44.

2ـ سيدبن طاووس، كشف المحجة لثمرة المهجه، ص248.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما