مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب نکاتی از تفسیر سوره فجر با بهره گیری از کتاب المیزان
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
نکاتی از تفسیر سوره فجر با بهره گیری از کتاب المیزان

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 27 فروردین 02

(إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ - فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ - وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ، آرى پروردگار تو همواره در کمین است - اما انسان چنین طبعى دارد که وقتى پروردگارش امتحانش کند و در محیط زندگی ارجمندش کند و نعمتش بدهد گوید: پروردگارم ارجمندم کرده است - و اما چون امتحانش کند و روزى او را تنگ بسازد گوید: پروردگارم خوارم کرده است.)

- کلمه (مرصاد) به معناى محلى است که در آنجا به کمین شکار می‌نشینند. بر مرصاد بودن خداوند کنایه است. می‌خواهد بگوید مراقب اعمال بندگانش است و همین که طغیان کنند و فساد را گسترش بدهند آنان را به شدیدترین صورت عذاب مى‌کند. در این آیه، علت عذاب کردن طغیان‌گران و فاسدان امت‌های پیشین را بیان می‌کند و مى‌فهماند که اگر آنان را عذاب کرد به خاطر «رب» بودن اوست. کلمه (رب) را به کاف خطاب اضافه کرده و فرموده: (پروردگار تو آنان را عذاب کرد) پس عذابش منحصر به امت‌هاى گذشته نیست و ممکن است برای امت تو [حضرت محمد] هم اتفاق بیفتد.

- (فَأَمَّا الانسنُ ... رَبى أَکْرَمَنِ) این آیه به دلیل آمدن حرف (فاء) در آغاز آن، نتیجه‌گیرى از آیات قبل است. این آیه و آیه بعد می‌گوید انسان‌ها در دو حالت بهره‌مندی و نیازمندی چه می‌گویند و می‌کنند. از نظر علامه طباطبایی منظور از جمله (فاما الانسان) این است که طبع نوع آدمی این طور است نه آن که فرد فرد همه انسان‌ها این گونه باشند. پس الف و لام کلمه الانسان براى جنس است نه استغراق. [الف و لام وقتی برای جنس باشد یعنی آن ماهیت و جنس، فلان ویژگی را دارد ولی وقتی برای استغراق باشد یعنی تک‌تک مصداق‌های آن مفهوم و ماهیت، آن مشخصه را دارند. نمونه‌اش در زبان خودمان جایی است که فردی می‌گوید: کاسب‌جماعت فلان‌طور هستند. در این جا منظور، جنس و ماهیت کاسب است، ولی اگر بگوید همه کاسب‌ها فلان هستند اینجا تک‌تک کاسبان را دربرمی‌گیرد.]

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما