مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب وظیفه ی انسان جنب
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
وظیفه ی انسان جنب

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ چهارشنبه, 03 آبان 02

 

پرسش

یکی از مسائل مبتلی‎به هر انسان مؤمن این است که گاهی اوقات حالت جنابت بر او عارض می‎شود و این دغدغه را برایش ایجاد می‎کند که آیا آدمی که جنب شده، می‎تواند همۀ کارهایی که در حالت طهارت بر او حلال و جایز بوده را اکنون بعد از جنابت هم انجام بدهد یا اینکه با محددیت‎هایی روبرو است؟

 

 

پاسخ

انسان جنب از نظر فقهی به کسی می‎گویند که در اثر خروج منی یا جماع، غسل جنابت بر او واجب شده است. برای انسان جنب مس کردن خطوط قرآن، نام‎های خداوند و صفات مخصوص خداوند حرام است و همچنین احتیاط واجب این است که از دست زدن به نام‎های پیامبران عظام الهی و ائمه (علیهم السلام) خودداری کند. البته مس جلد قرآن و حاشیۀ آن حرام نیست.[1]

 

یکی دیگر از کارهایی که بر انسان جنب حرام است داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه وآله)، هر چند از یک در وارد شود و از در دیگر آن بیرون برود؛ همچنان که توقف کردن و ماندن در سایر مساجد برای انسان جنب جایز نیست که البته اگر از یک در آن داخل شود و از در دیگر آن خارج شود اشکالی ندارد.  همچنین اگر برای گذاشتن چیزی در مسجد وارد آن شود مرتکب حرام شده است. در نهایت خواندن آیاتی از قرآن که سجدۀ واجب دارند برشخصی که جنب است حرام می‎باشد. البته خواندن سایر سوره‎ها حرام نیست، ولی برخی از مراجع تقلید، افزون بر آیه‏های سجدۀ واجب، خواندن خود سوره‏هایی که سجدۀ واجب دارند را نیز حرام می‏دانند.[2]

 

 نکته‎ای که نباید از آن غافل باشیم این است که انجام تمام امور واجب عبادی که نیاز به طهارت دارند؛ از جمله نماز، روزه و مانند آن به روشنی برای انسان جنب باطل است که برای اطّلاع بیشتر می‎توانید به توضیح المسائل مراجع عظام تقلید مباحث مربوط به احکام جنابت مراجعه کنید.

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، مسجد، جنب، حرمت.

 

 

------------------------

پی‎نوشت ها:

1. توضیح المسائل آیت الله سیستانی، مبحث احکام جنابت.

2. استفتائات مراجع تقلید، مسئلۀ 355.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما