مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب پول چرک کف دست!!
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک

قدم با قلم هستم. از تاریخ 16 دی 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 3 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
پول چرک کف دست!!

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02


عده ای پولدار بودن را زشت می دانند و داشتن اموال فراوان را یک نوع نقص ایمانی تصور می کنند واز آیه ی (إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ) (1) برای صحت گفتارشان استفاده می کنند بدون آنکه در این آیه شریفه عمیق شوند.

پول و ثروت به خودی خود یکی از نعمت های الهی است و خداوند مال را عامل قیام و مهره ی اقتصادی مردم بیان کرده است. (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياما) (اموال خود را، كه خداوند وسيله قوام زندگى شما قرار داده، به دست سفيهان نسپاريد...) (2) به همین خاطر ملتی که مال و ثروت ندارد ستون فقراتش شکسته است و برای قیام توان ندارد.جامعه ی فقیر جامعه ای ضعیف و ناتوان است که نه قدرت دفع دشمنان را دارد و نه می تواند به رشد و تکاپو برسد.

ولی همین اموال می تواند وبال گردن انسان شود و آن زمانی است که وی دلبسته ی به آن شود.به همین خاطر خداوند متعال نفرمود (إِنَّما الأَمْوالُ وَ الأَوْلادُ فِتْنَةٌ)یعنی مال و فرزند کلا فتنه هستند بلکه فرمود : (إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ) و با اضافه ی به ضمیر(کم) خواست به ما بفهماند که آنچه که باعث فتنه است و ضد ارزش است وابستگی و دلبستگی به آن است .(3)

در مثنوی معنوی تمثیل بسیار زیبایی برای تببین جایگاه مال و ثروت در زندگی بشر آورده شده است؛ در آنجا مال به آب تشبیه شده است که اگر بیرون دل باشد همچون آبی که در زیر کشتی است باعث جریان و حرکت می شود و مفید است ولی اگر مال به دل راه پیدا کرد همچون آبی است که وارد کشتی می شود و سبب غرق شدن آن می شود:

چیست دنیا از خدا غافل بُدَن             نی قماش و نقره و میزان و زن

مال را کز بهر دین باشی حمول           نعم مال صالح خواندش رسول

آب در کشتی هلاک کشتی است         آب اندر زیر کشتی پشتی است(4)

 ---------------

تغابن 15 (جز اين نيست كه اموال و اولاد شما فتنه و مايه آزمايش شمايند...)ترجمه المیزان

 نساء 5 (ترجمه نمونه)

تفسیر تسنیم ج 32 ص333

مثنوی معنوی دفتر اول ص 46

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما