مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب پيام دوم: "خشم و غضب در آيات و روايات اسلامي"
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

بیسیمچی هستم. از تاریخ 05 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 12 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
پيام دوم: "خشم و غضب در آيات و روايات اسلامي"

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02



 دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان اللهمّ قَرّبْني فيهِ الى مَرْضاتِک وجَنّبْني فيهِ من سَخَطِک ونَقماتِک ووفّقْني فيهِ لقراءةِ آياتِک برحْمَتِک يا أرْحَمَ الرّاحِمين . " خدايا نزديک کن مرا در اين ماه به سوى خوشنوديت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفيق ده مرا در آن براى خواندن آيات قرآن به رحمت خودت اى مهربان ترين مهربانان .

قال الصادق عليه السلام: انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير. من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1 امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند. 

خشم و غضب عبارت است از حالت نفسانيه که باعث حرکت روحى حيوانى مى‏شود و هرگاه شديد شد باعث حرکت شديدى مى‏شود که از آن حرکت حرارتى بيش از حد حاصل مى‏شود و رگ‏هاى گردن متورم مي شود و نو رعقل خاموش مى‏شود واثر قوه عاقله را ضعيف مى‏کند و بدين جهت موعظه و نصيحت در آدم غضبناک اثرى نمى‏بخشد، بلکه پند و موعظه غضبش را شديدتر مى‏کند غضب از ديد اخلاق اسلامى از مهلکات و آفات خطرناک است و بسا باعث هلاکت هميشگى مى‏شود، لذا پيامبر(ص) فرمودند: که غضب ايمان را فاسد مى‏کند چنان که سرکه عسل را فاسد مى‏کند.(1) 

عوامل خشم و غضب: 

1- کبر و خودبينى: کسى که خودش را بزرگ و بهتر از ديگران بداند، از انتقاد و نصيحت ديگران عصبانى و غضبناک مى‏شود و توان انتقاد پذيرى و نصيحت را ندارد، لذا از خود خشونت و عکس العمل نشان مى‏دهد که باعث بدزبانى و فحاشى، فرياد کشيدن و بى توجهى به ديگران مى‏شود.

 2- حب دنيا: دوست دار دنيا اگر دوستى اش به حدى باشد که خلاف ميلى در جهتى از زندگى برايش پيش آيد نمى‏تواند خوددارى کند و خشمگين مى‏شود ودر آتش خشم خود مى‏سوزد. نحوه برخورد با غضب و درمان آن: 1- اساسى‏ترين راه غلبه بر خشم و ستيزه جويى و مصون ماندن از اعمال انتقامى، جهاد با نفس و تزکيه روح است و اين امر با تقويت اراده حاصل مى‏شود. رسول اکرم(ص) مى‏فرمايد: "اشد کم من ملک نفسه عند الغضب؛ قوى‏ترين شما کسى است که در موقع غضب مالک نفس سرکش خود باشد. 2- نکته مهم ديگر در درمان غضب، مبارزه با اسباب و عوامل خشم و غضب است. امام صادق(ع) فرمود: حواريون عيسى (ع) به آن حضرت گفتند: سخت‏ترين چيزها چيست؟ فرمود: سخت‏ترين چيزها غضب خداوند مى‏باشد. آنان گفتند: با چه چيزى خود را از غضب خدا حفظ کنيم؟ حضرت فرمود: به اين که غضب نکنيد و بر کسى خشمگين نشويد: آنان گفتند: منشأ غضب چيست؟ فرمود: کبر و خودکامگى و کوچک شمردن مردم.(2) 

3- توجه به آثار خشم و غضب در درمان آن مؤثر است، منشأ بسيارى از بيمارى‏هاى جسمى از جمله سرگيجه، سردرد، تنش و پرش اعضا، لکنت زبان، بيمارى‏هاى خون، شکسته، کاهش قدرت دفاعى بدن، ناراحتى‏هاى دستگاه گوارش و بى‏اشتهايى مى‏باشد. از نظر دانشمندان در خشم انواع تغييرات بيوشيمى و فيزيولوژى ديده مى‏شود که به سلسله اعصاب سمپاتيک و غدد فوق کليوى مربوط است. اين تغييرات بدن را مهياى بحران هايى مى‏سازد،(3) و بر اين اساس، در روايات خشم و غضب به عنوان کليد بدى‏ها ذکر شده است. پيامبر اکرم(ص) فرمود: "هنگامى که انسان غضب کند تمام شرور و جودش را در بر مى‏گيرد".(4)
 4- براى خاموش شدن آتش خشم بايد تغيير وضع و حالت داد. پيامبر اکرم(ص) مى‏فرمايد: اگر يکى از شما دچار خشم شد اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته است بخوابد و اگر خشمش فرو نشست با آب سرد وضو بگيرد يا بدن را شستشو دهد.(5) امام باقر(ع) فرمود: "اىّ شى‏ء أشد من الغضب؟ ان الرجل ليغضب فيقتل النّفس التى حرّم اللَّه و يقذف المحصنة".(6) چه چيزى از غضب سخت‏تر است؟ همانا مرد غضب مى‏کند و در اثر آن مرتکب قتل نفس که خدإ؛حرام کرده مى‏شود و زن پاکدامن را متهم مى‏سازد. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

پى نوشت‏ها: 1. نراقى، معراج السعاده، ص 177.
2. وسائل الشيعه، ج 11، ص 289.
3. فلسفى، اخلاق، ج 2، ص 312، به نقل از روانشناسى اجتماعى، ج 1، ص 91.
4. ميزان الحکمة، ح 7، ص 234.
5. محجةالبيضاء، ج 5، ص 307.
6. جامع السعادات، چاپ نجف، ج 1، ص‏288، اصول کافى، ج 2، ص 303.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما