مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب پیروزی نهایی از آن کیست؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
پیروزی نهایی از آن کیست؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 30 مهر 02

 

مقدمه

یکی از سنت‎های الهی، پیروزی حقّ بر باطل است. همواره در قرآن مسئلۀ مبارزۀ دائمی حقّ علیه باطل یکی از محورهای اصلی‎ مباحث قرآنی است. عموماً این گونه بوده که افراد وابسته به منابع قدرت و ثروت در جرگۀ گمراهان قرار داشته و در برابر افراد هدایت‎ یافته و سروشِ هدایتِ انبیاء (علیهم السلام) موضع‌گیری کرده و سعی در از بین بردن آن‎ها داشته‎ اند و به استثنای مواردِ خاص، معمولاً این دو گروهِ حقّ و باطل با کمک علل و وسایل طبیعی با یکدیگر روبرو می‎شدند و به همین سبب پیروزی ظاهری همواره در اختیار یک گروه نبوده و به تناوب، قدرت در میان این دو گروه دست‌به‌دست می‌شده است. تاریخ صدر اسلام و موفقیت‌هایِ ظاهریِ گروهِ مسلم و طرفدار حقّ، مؤیّدِ خوبی بر این نکته است؛ مثلاً سپاه اسلام در دومین جنگِ گستردۀ خویش و نبرد اُحد گرچه در آغاز شاهد پیروزی بود امّا به جهاتی که مهم‌ترینِ آن، عدمِ اطاعتِ گروهِ محافظِ تنگۀ اُحد از فرمان و توصیۀ فرماندهی بود، پس از پیروزی به شکست دچار شد.

در این زمینه، آیۀ ذیل نازل شد:

﴿إِنْ یمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَیامُ نُداوِلُها بَینَ النَّاسِ وَلِیعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لایحِبُّ الظَّالِمِینَ.[1]

اگر به شما [در جنگ اُحد] آسیبى رسید، به دشمنان شما نیز [در میدان بدر] شکست و آسیبی همانند آن وارد گردید [همان‌گونه كه آن‌ها مقاومت کردند شما نیز باید مقاومت كنید] و ما این روزهای پیروزی و شکست را در میان مردم می‌گردانیم [و این خاصیت زندگی دنیا است] تا خدا افرادی را که ایمان آورده‌اند شناخته شوند و خداوند از میان شما، آن را که ثابت در دین است [مانند على (علیه السلام)] گواه دیگران کند و خداوند ستمکاران را دوست ندارد﴾.

به استناد قرآن، مسألۀ گردش پیروزی‌ها و شکست‌ها بین مؤمنان و کافران، معلول حکمت‌های متعدّدی است؛ از جمله اینکه ایمان ‎آورندگان واقعی معلوم شوند و از میان آن‌ها که ثابت قدم اند کسانی به عنوان گواهاه بر دیگران اتّخاذ گردند. در این آیه شریف، وجود «واو» قبل از کلمۀ «لیعلم الله...» دالّ بر این مطلب است که یکی از سنّت‎های الهی این است که قلوب مؤمنان راستین به سوی آینده‌ای روشن امیدوار گردد و زمینۀ قدرت و شکوت آنان فراهم شود.

آیات زیادی اشاره به این سنت الهی اشاره می‌کنند و باطل را امری نابودشدنی معرفی می‎کنند و حق را مستدام و نهایی عنوان می‎کنند:

﴿وَقُلْ جاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً.[2]

و [ای پیامبر! به اُمّت] بگو: رسولِ حقّ آمد و باطل را نابود کرد که باطل خود بى‏آبرو و لایق محو و نابودىِ ابدى است [بگو حقّ آمد و باطل رخت بربست که به تحقیق باطل رفتنی بود]﴾.

همچنان که آیاتی داریم که بیان‎گر این هستند که پیروزیِ نهایی حق طلبان مستضعف، با وراثت زمین و پیشوایی آنان بر مردم جهان توأم خواهد بود:

﴿وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ.[3]

و ما می‌خواهیم بر آنان که در زمین ضعیف شمرده شده‌اند، منّت نهاده و ایشان را پیشوایان ِخلق کنیم و وارثان ِزمین قرار دهیم﴾.

امیدوار هستیم که ما جزء کسانی باشیم که این ارادۀ الهی دربارۀ ما محقّق شود.

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، سنت‎ الهی، پیروزی نهایی،حق، باطل.

 

 

-----------------------------------------

پی‎نوشت‎ها:

 . آل‌عمران/ 140.

2. اسراء/ 81.

3. قصص/ 5.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما