مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب چرا به امام رضا (علیه السلام ) ضامن آهو می گویند؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر گرافیک

خراسانی هستم. از تاریخ 27 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 39 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
چرا به امام رضا (علیه السلام ) ضامن آهو می گویند؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02

 


ضامن آهو از القاب امام هشتم(علیه السلام) نيست، زيرا این مطلب در روایات نیامده است، البته درعرف از حضرت به عنوان «ضامن آهو» ياد مي‌شود، اين شهرت از بركات قبر آن امام همام است كه علامة مجلسى از آن به عنوان «بركات رضويه» ياد كردو داستان آن بدين قرار است .
علامة‌ مجلسى از عيون اخبار الرضا نقل مي‌كند: شخصى به نام حاكم رازى از طرف ابوجعفر عتبى به سوى ابومنصور بن عبدالرزاق فرستاده شد.حاكم مي‌گويد: چون روز پنجشنبه اجازه گرفتم كه به زيارت امام بروم،‌ابى منصور گفت: از من بشنو آنچه كه مربوط به مشهد است؛ گفت: در ايام جوانى نسبت به زائران امام هشتم متعصب بودم و به اذيت آنان پرداخته و لباس و زيور آلات آن ها را مى گرفتم، تا اين كه روزي به قصد صيد خارج شدم و سگ شكارى را به صيد آهو فرستادم. من نيز به دنبال آن رفتم تا اين كه آهو به ديوار مسجدى [كه در حرم امام بود] پناه برد و از حركت باز ماند. همين كه آهو توقف نمود سگ شكارى نيز ايستاد. دومين بار سعى كردم سگ به آهو نزديك شود، ولى سگ نزديك نمى شد. هرگاه آهو از ديوار مسجد فاصله مى گرفت، سگ نيز آن را تعقيب مي‌كرد و هرگاه نزديك ديوار مى شد، سگ آهو را تعقيب نمى كرد، تا اين كه آهو وارد حجره‌اى از مشهد‌[رضوي] شد و من نيز وارد شدم و به خادم (ابى نصر مقري) گفتم: آهويى كه الان وارد اين مكان شد كجا است؟
گفت: من آن را نديدم. پس وارد آن محل شدم، ديدم كه پشكل و بول آهو وجود دارد ولى آهو نيست؛ از آن پس نذر كردم كه زوّار امام هشتم(علیه السلام)را اذيت نكنم و هميشه مشغول كارهاى خير باشم و از خداوند خواستم فرزند پسرى به من دهد و خداوند نيز فرزند پسرى به من داد و پسرم بعد از بالغ شدن كشته شد.
دوباره به مشهد برگشتم واز خدا خواستم كه پسرى ديگر بدهد و خدا نيز داد و هر چيزى از خدا خواستم، به من داد و اين از بركات قبر امام هشتم(علیه السلام) است(۱)
—————————
۱٫محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء،ج۴۹ ، ص۳۳۳-۳۳۴

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما