مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب چرا ماه رمضان شهر الله است ؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

صادقی هستم. از تاریخ 10 دی 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 10 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
چرا ماه رمضان شهر الله است ؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 2 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 27 مهر 02

این پرونده را با 67 اثر دیگر آن ببینید

 

البته كه همه ماه ‏ها و روزها، ماه‏ها وروزهاي خدايند ولي برخی ایام و ماه ها و روز ها به جهات ویژگی های كه در آنها قرار داده شده فضيلت خاصي پيدا كرده ‏اند : از جمله این ایام ، ماه مبارک رمضان است که ويژگي هايي دارد ولی ماه هاي ديگر ندارند، این ویژگی ها سبب می شود این ماه، شهرالله :ماه خدا : نامیده شود و نسبت به سایر ایام برتری پیدا کند، نیز باعث مي شود تا اميد انسان به قبولي دعاها و اعمال نيكي كه انجام مي دهد، بيش از ماه هاي ديگر باشد، چون همة اين ويژگي ها در غير ماه رمضان نيست.(1)
امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان، آن را ماه خدا نامیده و می فرماید : السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ الْأَعْظَمَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَات(2) سلام بر تو! اى بزرگترين ماه خدا، و اى عيد اولياى خدا. سلام بر تو!  اى‏گرامي ترين اوقات، و اى نيكوترين ايام و ساعات.
برخی از این ویژگی ها این ماه عبارتند از :
 1. ماه رمضان، ماه نزول قرآن است : "شَهرُ رَمَضانَ الَّذِي اُنزِلَ فيهِ القُرءانُ هُدًي لِلنّاسِ وبَيِّنـَتٍ مِّنَ الهُديَ والفُرقانِ... (3) ماه رمضان ماهی است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، كتابي كه مردم را راهبر و متضمن دلايل آشكار هدايت و ميزان تشخيص حق از باطل است...."
 2. ماه وجوب روزه است : " فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمهُ... (4)... پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد..."
 3. وجود شب قدر در این ماه: شبى در اين ماه وجود دارد كه از هزار ماه بهتر و برتر است، هر كس از فيض آن محروم بماند براستى محروم واقعى اوست‏(5)
 4. ماه بركت، مغفرت و رحمت و مهمانی خدا : رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمود : اى مردم! همانا ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت روى به شما آورده است، ماهى كه در پيشگاه خداوند بهترين ماه هاست و روزها و شب هاى آن بهترين روزها و شب هاست و ساعات آن برترين ساعت هاست در اين ماه شما به ميهمانى خدا فرا خوانده شده‏ايد و از اهل كرامت قرار داده شده‏ايد. نفس هاى شما در آن، ستايش و خوابيدن شما، عبادت است. عمل شما در آن ماه پذيرفته و دعاى شما برآورده است. (6)
 5. باز بودن درهاي بهشت و بسته بودن در های جهنم در اين ماه : ‏ طبق روایات در این ماه درهاي جهنم بسته است (7) و درهاى بهشت گشوده است، و شياطين در غل و زنجير بسته ‏اند(8)
 6. دور شدن شیطان از انسان ها : طبق روایات از مختصات ماه رمضان است شاید یکی از علل فضیلت عبادت در این ماه این باشد که به واسطه روزه در این ماه، شیطان از انسان دور می شود. قطعا عبادتی که به دور از وسوسه های شیطانی انجام شود ارزش بیشتری دارد و مقبول ایزد منان واقع می شود.(9)
 وجود این ویژگی ها سبب شده این ماه به شهر الله – ماه خدا- خوانده شده و بر سایر ماه ها برتری یابد و دعا در این ماه به اجابت نزدیک تر باشد، البته مراد از به اجابت نزدیک تر بودن دعاها در این ماه، امید به اجابت آن است.
در خصوص شب جمعه نیز چنین است،فضایل و ویژگی های این شب سبب شده که به استناد روایات شب جمعه، شب رحمت الهی نامیده شود.
برخی از این روایات که جلوه ای از رحمت الهی هستند عبارتند از :
1. از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده كه: شب جمعه و روز جمعه بيست و چهار ساعت است و در هر ساعت حق تعالى ششصد هزار كس را از جهنم آزاد كند. (10)
2. از حضرت صادق عليه السلام نقل شده كه: هر كه بميرد ما بين زوال روز پنجشنبه تا زوال روز جمعه خدا او را از فشار قبر پناه دهد.(11) برای اطلاع بیشتر از فضایل شب جمعه به مفاتیح الجنان ، اعمال شب جمعه مراجعه کنید.
نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که:
 یکی از دلایل « سعد و شوم بودن یا با ارزش و بی ارزش و با برکت و بی برکت بودن برخی از ایام و ماهها هر زمان و مکان به حوادث و اتفاقاتی مربوط می شود که در آن زمان یا مکان اتفاق افتاده است .مثلا محرم و 28 صفر به خاطر حوادثی که در آن اتفاق افتاده مثل واقعه کربلا شوم است . اما ایام ولادت ائمه و روز مبعث و غدیر روز مبارک و بابرکتی است . و یا مساجد چون در آن ها ذکر و عبادت خدا می شود مبارک است،ماه رمضان نیز چون بندگان خدا ، بیشتر به خدا نزدیک می شوند و بیشتر به عبادت خدا مشغول می شوند، لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و برکت بیشتری برای مومنان دارد.

پی نوشت ها :

1. مكارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلامية، ج 1، ص 634 ـ 636
2. الصحيفة السجادية،دفتر نشر الهادى قم، 1376 هجرى شمسی، ص 198، دعای 45 .
3. بقره (2) آیه 185 .
4. همان .
5. شيخ مفيد، الأمالي ، انتشارات كنگره جهانى شيخ مفيد قم، 1413 هجرى قمری، ص 301 .
6. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت ، ج 10، ص 313.
7. همان.
8 . شيخ مفيد، الأمالي ، ص 301 .
9. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری،ج93، ص 255.
10. قمى، حاج شيخ عباس، مفاتيح الجنان، انتشارات اسوه‏، ص 28.
11. همان .

http://web.balagh.ir/node/add/article

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما