گنجینه ی سخنوری(43)
عید فطر یا کنگرۀ جهانی مسلمین (بخش سوم)
فلسفه برگزاری عید فطر:
دو فلسفه بزرگی در برگزاری عید فطر نهفته است:
اول: تذکاری ازقیامت:
احوال قیامت با احوال روز عید فطر از جهت گوناگون مطابقت دارد. که حضرت علی (ع) بطور کامل ترسیم نموده است. حضرت علی (ع) می فرماید: روز عید روزی است که نیکوکاران پاداش می گیرند ولی گناهکاران زیان می کنند، و این روز بسیار به قیامت شباهت دارد، پس با بیرون رفتن شما از منزل به سوی نماز عید، بیرون رفتن شما از قبر به سوی خدایتان یاد آورید. و وقتی در جایگاه نماز ایستادید به یاد آن روزی بیاورید که در محضر خداوندبرای حسابرسی می ایستید، بیاد آورید بازگشت خودتان را به منزل هایی که در پیش رو دارید آیا به بهشت می روید یا به جهنم. ای بندگان خدا! بدانید نزدیکترین چیزی برای مردان روزه دار و زنان روزه دار قرار داده شده، این است که در آخرین روز ماه رمضان فرشته ای از طرف خداوند فریاد می زند: بندگان خداب شارت بدهید، گناهان گذشته شما را خداوند آمرزیده، به فکر آینده و زندگی جدید خود باشید، که چگونه می خواهید زندگی نوین را آغاز کنید و وقتی هلال ماه شوال نمایان شد فریاد فرشته برخاسته می شود: مؤمنین بیایید جوائزتان را دریافت کنید.
دوم: روز مبارزه با طاغوت:
اجتماع با عظمت مردم در روز عید فطر دو هدف را تأمین می کند:
وحدت و یکپارچگی مسلمین
چون در آن روز اگر مسلمانی بامسلمان دیگر در اثر برخی از سوء تفاهمات از یکدیگر دوری می کردند، ونسبت به یکدیگر نقاهت درونی داشتند، بخاطر آن روز بزرگ که روزه گرفتن جوائز از خدای متعال است از یکدیگر اغماض می نمایند، و سایرین در این روز واسطه صلح و آشتی میان دو نفر که از هم دیگر قهرن بشوند که ثواب بزرگی برای واسطه این کار در نظر گرفته شده، طبیعی است که دشمن از این وحدت و یکپارچگی خشمگین می گردد و شیطان نفس خوار و ذلیل می شود.
مبارزه با طاغوت
حرکت دسته جمعی به سوی میعاد گاه عاشقان اگر با دستورات خاصی انجام پذیرد که اسلام بدان تاکید دارد، یقیناً راهپیمایی ویژه یک نوع مبارزه با استکبار و معاندین اسلام خواهد بود.
پیش از نماز عید، غسل نمایند، همگی به صحرا بروند، ومنبر را به صحرا نبرند، بلکه از گل در همان جا منبری درست کنند، پا برهنه و با وقار و آرامش خاصی به سوی صحرا بروند، پیش از آن که نماز عید را شروع کنند بعد از چهار تکبیرات چهارگانه را بگویند، نماز مغرب شب عید، و نماز عشاء ونماز صبح، و بعد از نماز عید «الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد، الله اکبر علی ما هدانا»
آری دشمن از تکبیر وحشت دارد، پیامبر اسلام با شعار تکبیر که فریاد کوبنده ای است مشرکین عرب را نابود کرد، و همچنین امام رضا (ع) در برابر مأمون با شعار تکبیر کاخ ستمگری و جنایتکارانه او را در هم کوبید و همچنین انقلاب شکوهمند ایران با شعار الله اکبر رژیم استبدادی و استعمار جهانی را از بین برد.
«حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی»
درباره ی ابعاد اقتصادی و اجتماعی عید فطر می توان به پرداخت زکات فطره با عنوان عاملی ارزشمند برای فقرزدایی، توسعه ی اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی در جامعه اسلامی اشاره نمود.افزون بر اینکه در کنار کمک به فقرا، موارد مصرف دیگری نیز برای زکات فطره در اسلام منظور شده است که از جمله آنها احیای روحیه ی همیاری و تعاون، رسیدگی به وضع بهداشتی، درمانی و فرهنگی مسلمانان می باشد، از زکات فطره می توان قرض بدهکاران حقیقی پرداخت. در ساختن مسجد، مدرسه، پل ها، راه ها، بیمارستان ها و برطرف کردن سایر نیازهای مسلمانان نیز می توان از این بودجه مردمی استفاده کرد. هم چنین با این بودجه می توان باورهای دینی و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و کسانی را که در معرض شبهات و وسوسه های دشمنان قرار دارند، یاری کرد.
مسلمانان با عمل به این موارد که با پرداخت زکات فطره انجام می شود، در حقیقت به بخشی از دعاهای ماه رمضان که در مدت یک ماه بعد از نماز زمزمه می کردند، در روز عید فطر جامه ی عمل می پوشانند.
گذشته از این ها پرداخت زکات فطره که با نیت عبادت و تقرب به خدای متعال انجام می شود، نوعی بهره گیری از مادیات برای رسیدن به معنویات است.
. شجره ی طوبی، ج1، ص21.
. عروةالوثقی، ص 322،فصل57.
. سیره ماه رمضان وروزه داران ،مهدي احدي ص 441-443.
. ره توشه راهیان نور (زمزمه ی روزه داران، سال 1391)، ج2، ص286.
============================================================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط
عید فطر یا کنگرۀ جهانی مسلمین (بخش اول)
عید فطر یا کنگرۀ جهانی مسلمین (بخش دوم)