مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب حکم نماز با بدن یا لباس خونی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
حکم نماز با بدن یا لباس خونی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02

 

 

پرسش

گاهی پیش میاد که مقداری از دست یا پا یا عضو دیگری از بدن یا گوشه‌ای از لباس‌مان خونی می‌شود که موقع نماز برایمان شبهه می‌شود که آیا نماز خواندن با این وضعیت درست است یا نه؟

 پاسخ

این مسئله دارای شقوقی است که هر کدام حکمی دارد و باید طبق نظر مراجع عظام تقلید به آن بپردازیم:

در صورتی که در قسمتی از بدن یا لباس نمازگزار، بریدگی یا زخمی باشد که به سبب آن خونی شده باشد، اگر به گونه‌ای باشد که به زودی بهبودی می‌یابد و به راحتی می‌توان آن را شست و پاک کرد،‌ در صورتی که مقدار آن از یک درهم بیشتر باشد، باید برای نماز حتماً آن را شست و بر طرف کرد، وگرنه نماز خواندن با آن باطل است. [1]

 در صورتی که لباس نمازگزار با خون حیوانات نجس العین (سگ و خوک) و نیز سایر حیواناتی که حرام گوشت هستند نجس شده باشد، به فتوای همه مراجع (جز امام) اگر کمتر از درهم باشد نیز نماز خواندن با آن حالت اشکال دارد.[2]

در صورتی که بدن یا لباس در اثر سرایت رطوبت لباسی که با خون برخورد کرده نجس شود، اگر چه مقدار نجس شده کمتر از درهم باشد، نماز با آن باطل است. بنابراین اگر خون و رطوبتی که به آن رسیده، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند،‌ نماز با آن باطل است؛ بلکه در این صورت اگر رطوبت و خون به اندازۀ درهم هم نباشد و اطراف را هم آلوده نکند، نماز خواندن با آن اشکال دارد، ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود،‌ نماز صحیح است.[3]

 

 

 

کلیدواژه‌ها: بدن، لباس، نجس، نماز.

 

 

 

------------------------------

پی‌نوشت‌ها:

1. توضیح المسائل ده مرجع، م 850؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فیما یعفی عنه فی الصلاه، با استفاده از قبل از م 1؛ خامنه ای: استفتا؛ بهجت، استفتائات،‌ ج 2، س 1547، 1552، 1554 و 1556؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 817.

2. توضیح المسائل ده مرجع، م 859؛ خامنه ای، استفتا.

3. توضیح المسائل ده مرجع، م 858؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 824.

 ==================================================
برای مشاهده ی مطلب مرتبط
نماز با نامحرم در اتاق خلوت



 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما