مقدمه
پاسخ این سؤال را بایستی بر اساس دیدگاه فقهی مراجع عظام تقلید تبیین کنم تا ابعاد آن برای کسانی که با این مسئله آشنایی کافی ندارند، به درستی روشن شود. برای این منظور به تبیین فتاوای برخی از مراجع عظام تقلید بسنده میکنمغ چرا که سایر نظرات نیز تقریباً خارج از این چند نظر نیست:
حضرت آیت الله خامنهای (دام ظلّه) در مورد این مسئله نظرش بر این است که اصل ماندن مرد و زن نامحرم در یک اتاق یا مکان خلوتی که دیگران قادر نیستند داخل آن بیایند و خوف این وجود داشته باشد که به حرام بیفتند، حرام است و از نماز خواندن در آن محل نیز بنابر احتیاط مستحب باید خودداری کنند؛ لیکن اگر نماز خواندند، باطل نیست.[1]
از دیدگاه آیت الله سیستانی، باقی بودن مرد و زن نامحرم در مکانی که احتمال معصیت و فساد را بدهند حرام است؛ هر چند که دیگران نیز بتوانند وارد آنجا بشوند و احتیاط مستحب این است که از نماز خواندن در آنجا خودداری کنند.[2]
حضرات آیات عظام صافی و مکارم هم فتوایشان بر این است که اگر مرد و زن نامحرمی در اتاق یا محل خلوتی حضور داشته باشند که هیچ کسی امکان ورود به آنجا نداشته باشد، احتیاط واجب آن است که ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند که احتمال فساد ندهند و مثلاً مشغول گفتگوهای علمی و ضروری و مانند اینها باشند. نماز خواندن نیز در اینگونه جاها صحیح نیست.[3]
کلیدواژهها: نماز، نامحرم، خلوت.
--------------------------------------------
پینوشتها:
1. استفتائات خامنهای (رسالۀ مصوّر، ج 2، ص 70).
2. توضیح المسائل سیستانی، م 876.
3. توضیح المسائل صافی، م 876. توضیح المسائل مکارم، م 814.
==================================================
برای مشاهده ی مطلب مرتبط
حکم نماز با بدن یا لباس خونی