مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب شفاعت‏ در اسلام
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

محمدمهدی چگینی هستم. از تاریخ 23 مرداد 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 8 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
شفاعت‏ در اسلام

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد: (ليس بين الله و بين احد من خلقه، ملك مقرب، و لا نبى مرسل، و لا من دون ذلك من خلقه، كلهم، الا طاعتهم له، فاجتهدوا فى طاعة الله، ان سركم ان تكونوا مؤمنين حقا) «بين خدا و احدى از مخلوقات، از فرشته مقرب، تا پيامبر مرسل، و يا هركسى كه پائين ‏تر از آنهاست، هيچ رشته‏اى، جز رشته‏اى بندگى و اطاعت از او نيست، پس اگر شما مى‏خواهيد كه به راستى مؤمن باشيد، در اطاعت پروردگار كوشا باشيد.»

 امير مؤمنان علي عليه السلام فرمود: (ان محاسن الاخلاق صلة بين الله و عباده) «خصلت‏هاى نيكوست كه رشته‏ ى اتصال خدا و بندگان است.» 

در اين مضمون روايات بى‏ شمارى در كتب شيعه از پيشوايان معصوم نقل شده كه به حد تواتر مى‏رسد، ولى مى‏بينم كه گروهى با كمال بى ‏شرمى و پرروئى به شيعه تهمت مى‏زنند كه آنان پيشوايان خود را در حد الوهيت و يا نيمه الوهيت مى‏دانند!! در حالى كه شيعه معتقد است كه تنها عمل صالح وسيله‏ ى جلب رضاى پروردگار است و چيزى جز بندگى و اخلاق نيكو و اعمال شايسته، رشته‏ ى پيوند خدا و خلق نيست اما امامان معصوم از نظر شيعه، پناه مردمان در شناخت حلال و حرام، و مرجع مطمئن در مسائل مذهبى و اعتقادات دينى مى‏باشند اما در مورد شفاعت بايد بگوئيم كه همه‏ى مسلمانان- از شيعه و سنى- در اصل شفاعت اتفاق نظر دارند، و آنچه مورد اختلاف است اينست كه آيا شفاعت فقط در مورد اطاعت پيشگان است يا اهل معصيت را نيز شامل مى‏شود؟ گروه معتزله گفته ‏اند كه شفاعت به اهل اطاعت اختصاص دارد و هرگز پيامبر رحمت در مورد اهل معصيت شفاعت نمى‏كند، به دليل اين آيه ‏ى شريفه كه مى‏فرمايد: ما للظالمين من حميم، و لا شفيع يطاع؛ «براى ستم‏ پيشگان دوست و يا شفاعت‏ كننده‏اى كه شفاعتش مقبول افتد نيست.»[1] ولى شيعيان، اشعرى‏ ها، و گروه مرجئه مى‏گويند: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در مورد گناه‏كاران امت شفاعت خواهد فرمود، و با اين گفتار بين دو آيه را جمع مى‏كنند: يكى آياتى كه شفاعت را به طور كلى نفى كرده، همانند آيه‏ى فوق. ديگرى آياتى كه شفاعت را فى الجمله اثبات مى‏كند، مانند آيه‏ى شريفه زير: و لا يشفعون إلا لمن ارتضى؛ «شفاعت نمى‏كنند جز در مورد كسانى كه او بپسندد.»[2] و بدين گونه شفاعت را از كافران نفى كرده به عاصيان از مؤمنان اثبات كرده ‏اند آنچه من معتقدم اينست كه پيامبر اكرم به كسى كه به ديگران ظلم كرده و به حقوق آنان تجاوز كرده، شفاعت نمى‏كند و به كسى كه از رقبه ‏ى ايمان خارج شده شفاعت نمى‏كند، ولى به كسانى كه به خود ستم كرده، و در وظائفى كه بين او و پروردگارش هست كوتاهى نموده است، ولى ضررش به ديگرى نرسيده است، شفاعت مى‏كند گواه اين گفتار حديث شريفى است كه مى‏فرمايد: (لا ينال شفاعتى رجلان: سلطان عسوف غشوم، و زناء مارق فى الدين) «شفاعت من به دو نفر نمى‏رسد: يكى پادشاه ستم‏ پيشه‏ ى تجاوزگر ديگرى شخص زناكار بيرون از دين و آئين.» در حديث مشهور كه شيعه و سنى نقل كرده‏ اند آمده است: «شخص مؤمن در حال ايمان هرگز مرتكب زنا نمى‏شود، و هر كس اين كار را انجام دهد ايمان از او كنده مى‏شود همانند پيراهنى كه از تن آدمى كنده مى‏شود.» علماى اسلامى از شيعه و سنى در پيرامون اين حديث گفتگوى فراوان نموده‏ اند و گفته‏ اند: اين حديث از احاديث مشكل و مشتبه است، زيرا به صراحت دلالت مى‏كند كه شخص زناكار از ايمان خارج است، درحالى‏كه همه‏ى مسلمانان از نظر ازدواج، ارث، نماز ميت و دفن در قبرستان مسلمانان، با او معامله ‏ى يك فرد مسلمان مى‏كنند و تفسير و تأويل اطمينان آورى نكرده ‏اند حقيقت امر اينست كه هركسى كه شهادتين را به زبان آورد، به وحدانيت خدا و رسول پيامبر اكرم اعتراف نمود، دو جهت در اينجا منظور است، يكى اينكه ما با او چگونه معامله كنيم؟ ديگر اينكه خداوند با او چگونه معامله خواهد نمود؟! اما وظيفه ‏ى ما اينست كه با او معامله‏ ى مسلمان كنيم، در مسائل نكاح، ارث و غير آن، و هيچ عملى از اعمال او در اين‏ مسئله تأثير ندارد، چنانكه رسول اكرم صلى الله عليه و آله با منافقان چنين مى‏كرد، اگرچه مى‏دانست آنها دروغگو و چند چهره هستند. و به طورى كه در روايت آمده است: «هر كس بگويد: لا اله الا الله، محمد رسول الله، جان و مالش حرام است.» اما اينكه خداوند؛ با او چه معامله‏اى خواهد داشت؟ طبيعى است كه او معامله‏ ى كسى خواهد كرد كه به خدا و پيامبر و روز رستاخيز ايمان نداشته باشد، چنانكه در حديث مورد بحث از كنده شدن ايمان چون كنده شدن پيراهن تعبير شده است و معناى حديث اين خواهد بود كه شخص زناكار در مسائل ظاهرى و روابط عمومى در حكم مسلمان است، و در مسائل اخروى همانند يك كافر محاسبه و مجازات خواهد شد. [1]


 ( 1)- سوره غافر، آيه 19. [2] ( 2)- سوره انبياء، آيه 28.

====================================
برای مشاهده مطلب مرتبط
محدوده ی شفاعت

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما