مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فلسفه حرمت استهزاء
امتیاز کاربران 5

تولیدگر محتوا فاخر در اشراق

پسندیده هستم. از تاریخ 24 فروردین 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم.
من در مرسلون تعداد 3 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فلسفه حرمت استهزاء

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



 همانطور که در بحث حکم استهزاء بیان شد ، استهزاء عملی است که خداوند انسان را از آن منع کرده و حرام می باشد لذا در سوره حجرات قرآن کریم می گوید : «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى‏ أَن يَكُونُواْ خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَى‏ أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُواْ أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُواْ بِالْأَلْقَبِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَنِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ‏» (1) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، مباد كه گروهى از مردان گروه ديگر را مسخره كند، شايد آن مسخره‏ شدگان بهتر از آنها باشند. و مباد كه گروهى از زنان گروه ديگر را مسخره كند، شايد آن مسخره‏ شدگان بهتر از آنها باشند و از هم عيبجويى مكنيد و يكديگر را به القاب زشت مخوانيد بد است عنوان فسق پس از ايمان ‏آوردن. و كسانى كه توبه نمى‏ كنند خود ستمكارانند.» دستورهاى شش گانه‏ اى كه در آيه فوق مطرح شده (نهى از سخريه، عيبجويى، القاب زشت، گمان بد، تجسس و غيبت) هر گاه به طور كامل در يك جامعه پياده شود آبرو و حيثيت افراد جامعه را از هر نظر بيمه مى ‏كند، نه كسى مى‏ تواند به عنوان خود برتربينى ديگران را وسيله تفريح و سخريه قرار دهد، و نه مى تواند زبان به عيبجويى اين و آن بگشايد، و نه با القاب زشت حرمت و شخصيت افراد را در هم بشكند.نه حق دارد حتى گمان بد ببرد، نه در زندگى خصوصى افراد به جستجو پردازد، و نه عيب پنهانى آنها را براى ديگران فاش كند به تعبير ديگر انسان چهار سرمايه دارد كه همه آنها بايد در دژهاى اين قانون قرار گيرد و محفوظ باشد: جان، مال، ناموس و آبرو، پيغمبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله ) در حديثى مى‏ فرمايند: «ان اللَّه حرم من المسلم دمه و ماله و عرضه، و ان يظن به السوء» (2)«خداوند خون و مال و آبروى مسلمان را بر ديگران حرام كرده، و همچنين گمان بد در باره او بردن .» گمان بد نه تنها به طرف مقابل و حيثيت او لطمه وارد مى‏ كند، بلكه براى صاحب آن نيز بلائى است بزرگ زيرا سبب مى‏ شود كه او را از همكارى با مردم و تعاون اجتماعى بر كنار كند، و دنيايى وحشتناك آكنده از غربت و انزوا فراهم سازد، چنان كه در حديثى از أمير مؤمنان على (علیه السلام) آمده است: «من لم يحسن ظنه استوحش من كل احد» .« كسى كه گمان بد داشته باشد از همه كس مى ‏ترسد و وحشت دارد!» (3) 


پی نوشت : 1 - حجرات ، 11 2 - المحجة البيضاء" جلد 5 صفحه 268 3- غرر الحکم – ص 697

====================================================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط
فرق بین استهزاء و سخریه
آثار و پیامد های استهزاء

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما