شیوه تشریع حکم روزه چگونه بود؟
قرآن در آیه 183 بقره؛ به ما می آموزد . که مثل سائر مواردی که در روش تربیتی و عملکرد تسهیل امور مشاقّ عمل میکنیم. در تبلیغ دین هم عمل نماییم و خود چنین می کند.
وقتی شما کودک نالان و گریزان از واکسن را به خانه بهداشت بردی؛به از خطاب و توصیف و تمجید؛ برای تسهیل امر واکسن و تخفیف و تحمل درد آن؛ می گویی ببین همه می زنند و من و خود دکتر و پدران ما هم؛واکسن زده اند.
به قول معروف(البلاء اذا عم طاب)
بلا و سختی وقتی عمومی و برای همه شد؛تحملش آسانتر می شود.
خدا در این آیه در مقام تشریع و تبلیغ فریضه روزه می فرماید:
"کما کتب علی الذین من قبلکم"
اگر شما روزه دارید و فکر می کنید که این تکلیف سخت متوجه شما شده ؛ بدانید که نه تنها شما بلکه برای همه ملتها و ادیان روزه تشریع شده بود. و همه در مقابل این حکم یکسان بوده اند.
روزه یکی از مشترکات ادیان می باشد و چنین نیست که فقط برای امت رسول خاتم ص؛ تشریع شده باشد.
بلکه برای همه ملتها؛ -البته با تفاوت کمّی و کیفی_تشریع شده است.
بلکه با توجه به آیه کریمه:
رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً- كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا
بقره286
هيچ بار گرانى بر [دوش] ما مگذار؛ هم چنان كه بر [دوشِ] كسانى كه پيش از ما بودند نهادى.
و خدا فرمود:
لَا أَحْمِلُكَ
به دوش شما بار سنگین نمی گذارم
تفسير القمي ؛ ج1 ؛ ص95
می فهمیم که روزه امت رسول خاتم ص ؛کم و خیلی از نظر کمّی و کیفی در حد پایینی هست.
این شیوه که بگویی دیگران هم مثل شما هستند و بودندو استثنا و تبعیضی نیست؛موجب اقبال بیشتر به مورد تبلیغ خواهد شد.
=================================
برای مشاهده ی مطالب بیشتر
روش بیان صریح حکم و فرمان روزه
روش تکریم و تشویق در تبلیغ دین