مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب اثبات عصمت امیرالمؤمنین (ع) در کتب اهل سنت
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

نصر آسمانی هستم. از تاریخ 07 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 9 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
اثبات عصمت امیرالمؤمنین (ع) در کتب اهل سنت

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 15 اسفند 01

فضایل و مناقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) به حدی است که هیچ‌کس را یارای انکار آن نیست؛ دوست و دشمن در رابطه با عظمت و بزرگی علی (علیه السلام) سر تعظیم فرود آورده‌اند.

در روایتی در معجم الکبیر طبرانی (متوفای 360 هجری) که مشهور است که روایات این کتابش معتبر است، نقل شده است، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «اگر بیم این نداشتم که امت من نسبت به تو غلو کنند، همانطور که نصاری در مورد عیسی بن مریم کردند، حدیثی در فضیلت تو می‌گفتم، از هر کجا می‌گذشتی، مسلمانان، خاک زیر پای تو را بر می‌داشتند و به آن برکت می‌جستند.»(1)

بنابراین فضایل امیرالمؤمنین (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به صورت سر و محدود نقل می‌شد که باعث غلو در حق امیرالمؤمنین نشود؛ یکی از روایاتی که در فضیلت حضرت در این کتاب، بیان شده است، این روایت است که ام سلمه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که حضرت فرمود: «هر کس علی (علیه السلام) را دوست بدارد، مرا دوست داشته، و هر که مرا دوست بدارد، خدا را دوست داشته است، و هر که علی (علیه السلام) را خشمگین کند، مرا خشمگین کرده، و هر که مرا خشمگین کند، خدا را خشمگین کرده است.»(2)

این روایت در شأن امیرالمؤمنین (علیه السلام) که یکی از فضایل ایشان محسوب می‌شود، دارای محتوایی عظیم است که در ظاهری ساده بیان شده و غلو درباره حضرت ایجاد نمی‌کند؛ در این روایت کاملاً تفاوت بین امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خداوند مشخص است و عظمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر امیرالمؤمنین و خداوند بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هویداست؛ در نتیجه باعث غلو نمی‌شود؛ ولی عصمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را همانند عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به اثبات می‌رساند.

پی‌نوشت:
1. معجم الکبیر، طبرانی، ج1، ص320. «أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِعَلِيٍّ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَوْلَا أَنْ يَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فِيكَ الْيَوْمَ مَقَالًا لَا تَمُرُّ بِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَخَذَ التُّرَابَ مِنْ أَثَرِ قَدَمَيْكَ، يَطْلُبُونَ بِهِ الْبَرَكَةَ.»
2. معجم الکبیر، طبرانی، ج23، ص380. «سَمِعْتُ أُمَّ سَلَمَةَ، تَقُولُ: أَشْهَدُ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «مَنْ أَحَبَّ عَلِيًّا فَقَدْ أَحَبَّنِی، وَمَنْ أَحَبَّنِی فَقَدْ أَحَبَّ اللهُ، وَمَنْ أَبْغَضَ عَلِيًّا فَقَدْ أَبْغَضَنِی، وَمَنْ أَبْغَضَنِی فَقَدْ أَبْغَضَ اللهَ.»


=============================

برای مشاهده مطلب مرتبط

نمونه‌ای از فشار بنی امیه نسبت به ناقلین فضایل امیرالمؤمنین (ع)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما