مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب امامت بين تبعيت دليل و توجيه واقع خارجي(3)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

الفقير الي الله هستم. از تاریخ 23 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 218 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
امامت بين تبعيت دليل و توجيه واقع خارجي(3)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02


با سلام محضر مبارک همه ی دوستان عزیز و امیدوارم موفق و مؤید به تأییدات حق تعالی در تمام لحظات زندگی خود باشید. 

 در مطالب پیش عرض شد که دو مذهب بزرگ اسلام یعنی اهل تسنن و تشیع یا علمای مکتب صحابه و علمای مذهب اهل البیت علیهم السلام ، وقتی با مساله ی امامت مواجه شدند هر کدام روشی را اتخاذ کردند که دو جهت معاکس و ضد هم در عقیده و فکر را ارائه دادند و معمولا علم کلام شیعی در مساله ی امامت حالت انفعال داشت و نه حالت فعالانه بلکه معمولا منفعل از آنچه که مدرسه ی صحابه مطرح می کرد موضع می گرفت.

 امامت قرآنی: 

 قرن ها مذهب تشیع با این رویکرد  مقابل مدرسه ی صحابه ، موضع گرفت تا اینکه عالمی از علمای مدرسه ی اهل البیت علیهم السلام این سبک و روش علمای سلف در مطالعه ی بحث امامت را تغییر دارد و از حالت انفعال به حالت فعالانه درآمد و امامت قرآنی را مطرح کرد و او همان شخصیت عظیم فیلسوف و فقیه و مفسر بزرگ علامه طباطبائی بود که رحمت خدا بر او باد.  ایشان برای اولین بار امامت را با رویکرد تماما فعالانه و با رویکردی تماما قرآنی و با مبنای تفسیر قرآن به قرآن ، بحث امامت را تئوری سازی قرآنی کردند و امامت را از خود قرآن توضیح و تبیین و اثبات کردند و ایشان تمام عقاید شیعه در مورد امامت از اصل آن و برتری آن بر سایر مقامات و عصمت و علم به غیبا را از آیات قران و ذیل آیه ی 124 سوره ی بقره ، بیان کردند .

 البته از مکتب اهل تسنن کسانی بودند مثل علامه آلوسی صاحب تفسیر معروف روح المعانی ، ایشان البته به صورت مختصر و مفید بحث خلیفة الله را مطرح کردند و نامی از مقام امامت نبردند و ایشان در مورد این خلیفة الله می فرمایند: هو کالروح من الجسد: خلیفة الله مثل روح است نسبت به جسد و کما اینکه جسد بدون روح حرکتی ندارد و فایده ای بر ان مترتب نیست ، عالم هم ، خلیفة الله برای او مثل روح نسبت به جسد است. و علاقه مندان میتوانند به تفسیر روح المعانی ذیل آیه ی (إنی جاعل فی الارض خلیفة....) مراجعه نمایند. 

 لکن علامه ی طباطبائی رحمة الله علیه مقام امامت را از قران اثبات و چنین مطلبی را برای این مقام ثابت می کنند و به طور تفصیل این مطلب را بیان و اثبات کردند. دوستان می توانند به تفسیر المیزان ذیل آیه ی 124 سوره ی بقره مراجعه و مطالعه نمایند.

 در نهایت باید عرض کنم که بنده قصد بی احترامی به هیچ کدام از علما را نداشته و ندارم به خصوص علمای تشیع که خود را وقف دفاع از حق و حقانیت کردند بلکه فقط قصد اقتدای به خود این عزیزان در نقد آراء و افکار دیگران است را داشته ام و امیدوارم که خدا آنها را با اولیائشان محشور کند و بابت رساندن این مذهب که به عقیده ی ما همان مسیر طبیعی اسلام است ، از آنها تقدیر و تشکر می کنیم و لسان ما قاصر از قردانی از زحمات این علمای گرانقدر است که متاسفانه قدر آنها بین شیعیان مجهول و ناشناخته است



==========================================
برای مطالعه ی مطالب بیشتر:
امامت بين تبعيت از دليل و توجيه واقع خارجي (1)
امامت بين تبعيت دليل و توجيه واقع خارجي(2)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما