مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فراموشی فضیلت‌ها(شرح خطبه امام حسین علیه السلام در منا)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

جمال زاده هستم. از تاریخ 02 مرداد 1401 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 4 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فراموشی فضیلت‌ها(شرح خطبه امام حسین علیه السلام در منا)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 23 مرداد 02


وقتی در جامعه‌ای ارزش‌ها کم‌رنگ و بی‌اعتبار شوند و فضیلت‌ها منقلب و وارونه شوند، افراد فاقد ارزش و فاقد فضیلت به‌جای فضلا و افراد شایسته قرار می‌گیرند. این مهم‌ترین راهبرد دستگاه خلافت اموی بود تا بتواند اهداف شوم خود را دنبال کند. خلیفه اموی در بخشنامه‌ای به همه فرمانداران در بلاد اسلامی نوشت: «من نسبت به کسانی که درباره فضیلت ابو تراب و اهل‌بیتش فضیلتی نقل کنند هیچ احساس مسئولیتی ندارم و هر مشکلی که گرفتار شوند از آنان حمایت نخواهم کرد». بعد از این بخشنامه، دستور دیگری صادر شد که نقشه دستگاه خلاف را عیان کرد. دستور این بود: «شهادت شیعیان علی بن ابی‌طالب و کسانی که برای او و خاندانش فضیلتی نقل می‌کنند، موردقبول نیست!»

این اقدامات به‌مرور موجب شد بسیاری از فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام در اذهان فراموش شود و قدر و جایگاه ائمه اطهار ناشناخته بماند. همین مسئله اولین نقطه اقدام متقابل امام حسین علیه‌السلام است. ایشان در سخنرانی‌شان در سرزمین منا اقدام به بازخوانی فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌کند تا بار دیگر جامعه با مراجعه به ضمیر خود بتواند افراد شایسته و صالح را از افراد بی‌لیاقت و ناصالح تشخیص بدهد.

فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام نشانه برتری آن‌ها بر سایرین برای به دست گرفتن حکومت در جامعه اسلامی است، اما گروه تمامیت‌خواه بنی‌امیه از صدر اسلام برای محو و وارونه جلوه دادن فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام اقدام کرد. این کار از دو طریق صورت گرفت؛ اول از راه جعل روایت و انتساب آن به پیامبر (ص) در مورد کسانی که هیچ‌گونه شایستگی نداشتند. دوم از راه ترویج سب و لعن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ممنوعیت ذکر فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام.

در این موقعیت فقط به ذکر یکی از موارد جعل حدیث و ترویج بعض و کینه امیرالمؤمنین بسنده می‌شود. روزی خلیفه اموی به سمرة بن جندب، یکی از اصحاب پیامبر (ص)، برای جعل روایتی در مدح ابن ملجم و انتساب آیه‌ای دیگر در مذمت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ازای دریافت دویست هزار درهم پیغام فرستاد. سمرة بن جندب نپذیرفت و این مبلغ را برای این کار کم دانست. خلیفه مبلغ را به سیصد هزار درهم افزایش داد. باز هم سمرة آن را نپذیرفت.

بعدازاینکه خلیفه مبلغ را به چهارصد هزار درهم افزایش داد، سمرة پذیرفت که آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (بقره/207) که در حق امیرالمؤمنین نازل شده بود را به‌عنوان فضیلت ابن ملجم مرادی جعل کند و آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللّهَ عَلَی مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ اَلَدُّ الْخِصَامِ» (بقره/204) که درباره منافقین نازل شده بود را به امیرالمؤمنین نسبت بدهد. (بحارالانوار، ج 33، ص 215)


==========================================

برای مشاهده ی مطالب بیشتر:

آزمون سختی و تنهایی(شرح خطبه امام حسین علیه السلام در منا)
وظیفه بر زمین‌مانده علما(شرح خطبه امام حسین علیه السلام در منا)
شایستگان حکومت(شرح خطبه امام حسین علیه السلام در منا)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما