مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فرهنگ حسینی الگوی سبک زندگی
امتیاز کاربران 5

توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولیدگر فیلم و صوت

شاکری هستم. از تاریخ 08 بهمن 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 13 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فرهنگ حسینی الگوی سبک زندگی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 27 مهر 02

 یکی از بهترین بهره هایی که از قیام اباعبدا...(ع) می توان برداشت کرد؛الگو گیری از این قیام برای ایجاد نظامات اجتماعی می باشد. آنقدر خون اباعبدا... جوشش دارد که بهترین ذخیره برای قیام آخرین حجت الهی است. ما با قدرت خون امام حسین (ع) می توانیم قالب تمدن شیعه را در دنیا ایجاد کنیم. کمتر از این نباید از خون اباعبدا... انتظار داشت. ما می توانیم با بهره گیری از پیام ها و درس ها و عبرت های عاشورا نظامات اجتماعی زندگی خودمان را ایجاد کنیم و الگوی تمام صحنه های زندگی خودمان را از ایشان بگیریم، از نظامات خانوادگی گرفته تا نظامات تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، هر چیزی که شأنی برای انسان و اجتماع داشته باشد را می شود با بهره گیری از قیام امام حسین، ساختارش را ایجاد کرد؛ آن حضرت، تنها در کربلا و در زمين حماسه و جهاد شهادت، الگوي ما نيست، بلکه در عرصه‌هاي معنوي، اخلاقي، معاشرت، ادب و بزرگواري، تهجد و شب زنده داري، سخاوت و جوانمردي، انس با قرآن و تکريم انسان در يک کلمه، در «سبک زندگي اسلامي» براي ما الگو و معيار است البته این حرف صرفاً و فعلاً هنوز در مرحله ادعا است هر چند تا حدی مجاهدت هایی شده است، اما هنوز خیلی با قله نهایی فاصله داریم.از جمله الگوهای قیام کربلا حيات برتر برخي زندگي را تنها خوردن و آشاميدن و استراحت و لذت مي‌دانند ولي حيات، مفهومي عميق تر و متعالي تر از اين دارد.
عمر انسان، تنها با سال‌هايي که مي‌گذارند تعيين نمي شود ، بلکه عمل مفيد و صالح و اهداف برتر و تلاش براي دست يابي به کمالات انساني است که ارزش عمر انسان و حيات او را تعيين مي‌کند. مهمترین ویژگی حیات عاشورایی حسینی این است که انسان راغب به خدای متعال شود و می خواهد در نفس و جانش وطنش را پیدا کند و به جایگاه اصلی و تقرب به خداوند برسد.
سبک زندگی حسینی زندگی افرادی است که دنیا برایشان کوچک شده است و با تمام آنچه دارند به یک عشق بزرگ تر می اندیشند و دنیا با تمام زیبایی هایی که دارد چنگی به دلشان نمی زند و جز با جلب رضایت خدا آرام نمی گیرند، اگر کسی میل به خدا داشت و اهل هجرت بود و مهاجر الی ا... بود و طبق سبک حسینی زندگی می کرد بقیه را نیز می تواند مدیریت کرده و حرکت دهد، کاری که اباعبدالله و در ظهر عاشورا تا کنون انجام داده مدیریت دل هایی است که گرفتاردنیا هستند و این دل ها را با شور حسینی متحول می کند و این دل ها هوایی می شوند و میل وطن می کنند .
آدم های پر از علاقه های مادی، ناچیز و حقیر دل هایشان تیره شده اما و قتی وجود شان مورد محبت امام حسین قرار می گیرد مانند قطره ای دوباره تبخیر می شود و به اقیانوس گره می خورد.
مهمترین وِیژگی سبک زندگی حسینی این است که ایشان اهل مجاهده بوده اند اهل این نبوده اند که موقعیت ها را بهم بزنند، در این نگاه انسان ها مثل امام حسین مهربان می شوند این انسان ها خسیس نیستند، فروتن و متواضع، پر از فتوت و جوانمردی هستند، زندگی امام حسین یعنی بزرگ تر شدن از دنیا و سبک زندگی حسینی این ویژگی را دارد که حیات طیبه و همه جلوه های حیات زندگی را متبلور می کند. مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَلَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد.(1) حسين بن علي عليه السلام هيج وابستگي و دلبستگي به اين دنيا نداشت، دنيا را در معرض زوال و فنا مي‌ديد و مي‌فرمود که دنيا چراگاهي است که پيشينيان از آن چريده اند و خيري در آن نيست و چيزي جز اندک از آن باقي نمانده است.(2) زندگي در کنار ظالمان را ماية دلتنگي و ملال مي‌دانست (والحياه مع الظالمين الا برماً)(3) و انتخاب انسان را در ارزش حيات او مؤثر مي‌شمرد و هرگز حاضر نبود تن به عار و ننگ بدهد (الموت اولي من رکوب العار) و مرگ در راه عزت را «حيات جاويد» مي‌دانست: «ليس الموت في سبيل العز الا حياه خالده».(4) اين نگرش نسبت به حيات، افقي عالي تر از حيات حيواني است و هر چه افق ديد، برتر و وسيع تر باشد، زندگي هم متناسب با آن خواهد بود. زندگي بي مرگ در سايه جهاد و شهادت، حاصل عمر کساني است که جايگاه والاي انساني خود را مي‌دانند و حيات را تنها در محدوده ولادت تا مرگ، خلاصه نمي کنند. به تعبير امام امت: «شهادت در راه خداوند، زندگي افتخارآميز ابدي و چراغ هدايت براي ملت هاست»(5) از اين رو، حسين بن علي زنده جاويد است و هر روز، انسان‌هاي مستعد را هدايت و راهنمايي مي‌کند و اين است مفهوم حيات برتر.

 (1)-النحل/97
(2)- ان هذه الدنيا قد تغيرت و تنکرت... (تحف العقول، ص 245).
(3)- مناقب، ج 4، ص 68.
(4)- اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.
(5)- صحيفه نور، ج 10، ص 110.

=============================================

برای مشاهده ی مطلب مرتبط
 حرکت امام حسین علیه السلام در کربلا تجلی تفسیر قرآن

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما