مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت پنجم)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک

اکبری هستم. از تاریخ 19 آذر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 15 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت پنجم)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02



نویسنده : حسین اکبری ، دانش پژوه مقطع ارشد رشته علوم قرآنی موسسه امام خمینی (ره)

4- توجه به عزت جامعه اسلامی

از جمله شاخصه های مهم در حکومت اسلامی ، داشتن غرور يا مناعت و احساس شرافت ملی و دینی است؛ یعنی امت اسلامی باید تمام سعیش بر این باشد که دستش به سوی بیگانگان دراز نباشد..

 در بسيارى از تعبيرات اسلامى اين حالت غرور يا مناعت و احساس شرافت، تحت عنوان «عزت نفس» بيان شده است. در رأس اينها تعبير خود قرآن كريم است كه تعبيرى حماسى است:

«وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ».(منافقون /8) عزت اختصاصاً از آنِ مؤمنان است،

يعنى مؤمن بايد بداند عزت اختصاصاً در انحصار مؤمنان است و اوست كه‏ بايد عزيز باشد؛ عزت شايسته اوست و او شايسته عزت است. اين يك نوع توجه دادن به نفس است. (مطهرى، مجموعه‏ آثار، ج‏22، ص: 653)

 بر اساس بیان قرآن کریم منشاء عزت، خداوند است و  مسلمین در سایه اطاعت از خداوند و رسول الله است که می توانند به  عزت دست یابند. به هر میزان که از اطاعت و توکل و اعتماد امت اسلامی به خداوند کاسته شود به همان میزان از عزتشان کاسته خواهد شد . همچنین حاکم اسلامی نیز موظف است اين  حالت عزتمندی را در جامعه اسلامی زنده نگه دارد و در مقام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نیز به این حالت مطلوب و زیبای جامعه اسلامی آسیب نرساند

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: اطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْانْفُسِ- حوائج خويش را با عزت نفس بجوئيد(پاینده، نهج الفصاحه، ص219)

 اگر حاجتى به ديگران داريد از آنها بخواهيد، ولى با عزت نفس بخواهيد؛ يعنى براى حاجتى كه داريد، خودتان را نزد ديگران پست و ذليل نكنيد، عزتتان را حفظ كنيد و در حالى كه آن را حفظ مى‏كنيد اگر حاجت و نيازى داريد آن را طرح كنيد، نياز خودتان را با قيمت از دست رفتن عزتتان رفع نكنيد.

جمله معروفى است در نهج البلاغه كه حضرت ضمن خطابه‏اى به اصحابشان مى‏فرمايند: «فَالْمَوْتُ فى حَياتِكُمْ مَقْهورينَ وَ الْحَياةُ فى مَوْتِكُمْ قاهِرينَ »(نهج البلاغه،خطبه51) مردن اين است كه بمانيد ولى مغلوب و مقهور باشيد، و زندگى اين است كه بميريد ولى پيروز باشيد.

اينجا اساساً مسئله عزت و قاهريت و سيادت آنقدر ارزش والايى دارد كه اصلًا زندگى بدون آن معنى ندارد؛ اگر باشد مهم نيست كه تن انسان روى زمين حركت كند يا نكند، و اگر نباشد حركت كردن روى زمين حيات نيست.(مطهرى، مجموعه‏ آثار، ج‏22، ص: 654)

پی نوشت:

پاينده‏ ابو القاسم، نهج الفصاحة،چ4، دنياى دانش، تهران،‏1382ش‏.

مطهری، مرتضی، نرم افزار مجموعه آثار، ج22،16،3،2، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ، قم .

نهج البلاغه، هجرت،‏ قم، ‏1414 ق‏.

لینک قسمت قبلی(قسمت چهارم):

http://ayehaiezendegi.blogfa.com/post/43

========================================
برای مطالعه ی مطالب مرتبط
مبانی صداقت در سیره سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)قسمت اول
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت دوم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت سوم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت چهارم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت ششم)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما