مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب ویژگی های دختر نمونه از منظر اسلام
امتیاز کاربران 5

تولیدگر محتوا فاخر در اشراق

مظلومی مراغه ای هستم. از تاریخ 27 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم.
من در مرسلون تعداد 40 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
ویژگی های دختر نمونه از منظر اسلام

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 02 آبان 02



پیش از آغاز اسلام، اعراب عوام دختران خود را زنده به گور می کردند و معتقد بودند که فرزند پسر داشتن بهتر از دختر است، اسلام آمد و به دختران ارزش و منزلت بخشید، دشمنان در صدد هستند که با وارونه نشان دادن اصول اسلامی، دختر مسلمان را در محدودیت نمایش دهند.

اصل ارزش زن و دختر اسلامی را به وضوح می توان در قرآن دید، خداوند تبارک و تعالی در قرآن سوره ای را مختص زنان با نام سوره مبارکه نساء قرار داده است که این یک منزلت بزرگ برای زنان است، برخی تصور ی کنند که دختر شایسته و نمونه دختری هست که از زیبایی برخوردار باشند و این زیبایی را به همه نشان دهند، از نظر اسلام زن همانند مروارید در درون صدف هست که باید خود را همانند چیز ارزشمند در زیر حجاب پنهان نماید تا از دسترسی غریبه ها به دور باشد.

اگر به دنبال شاخص های دختر نمونه باشیم، باید بدانیم که زیبایی تنها شاخص نیست، بلکه اسلام شاخص ایی را مشخص کرده که در این چکیده به نمونه هایی از آن به صورت مختصر اشاره می کنیم.

۱٫ یاد خداوند

قرآن کریم یکی از مهمترین صفات مومنان و مومنات را ذکر بسیار خدا می داند و از آنان اینگونه تمجید می کند.

إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقِینَ وَ الصّادِقاتِ وَ الصّابِرِینَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصّائِمِینَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاکِرِینَ اللّهَ کَثِیراً وَ الذّاکِراتِ أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظِیماً(۱) ؛ به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن، و مردانى که بسیار به یاد خدا هستند و زنانى که بسیار یاد خدا مى کنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظیمى فراهم ساخته است.

۲٫ ایمان و عمل صالح

یکی دیگر از شاخصه های دختر نمونه از منظر اسلام که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است، وجود در گرانبهایی همچون ایمان و عمل صالح است، اگر بخواهیم شاهد جامعه ای پویا و به دور از گناه باشیم باید این مهم را در مسائل ازدواج به دور از حاشیه و بدون توجه به مسائل مالی به کار بندیم، خداوند در قرآن در تشریح این مساله می فرماید:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ(۲) ؛ هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏ اى حیات [حقیقى] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهیم داد.

۳٫ پاکی و پاکدامنی

یکی از خصوصیات مهمی که هر دختر شایسته مسلمان باید داشته باشد، پاکی و پاکدامنی است، یکی از علل مهم به حاشیه رفتن مساله ازدواج همین عدم اعتماد پسران به دختران هست، دختران متاسفانه در سالهای اخیر کارهایی را در جامعه با طرز پوشش و … انجام داده اند که کمتر جوانان اعتماد دارند، یک دختر مسلمان باید پاکدامنی خود را حفظ کند، بداند که مرد ایده آل در کوچه و خیابان نیست که با قرار دادن عفت به دنبال آن باشد، خداوند در قرآن می فرماید:

وَ اِذ قالَتِ المَلئَکهُ یامَریمُ انّ اللّه َ اصطَفکِ وَ طَهَرک ِوَ اصطفک ِعَلی نِساء العلَمینَ(۳)؛ و یاد کن هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم، خدا تو را برگزید و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است» خداوند در این آیه حضرت مریم (ع) را به دلیل پاک بودنش بر زنان جهان برتری داده و از زنان برگزیده و شایسته زمانه برشمرده است.
این مطلب، نشان دهنده اهمیت و ارزش والای صفت پاکی برای زنان و نیز پیام آور این حقیقت است که این صفت، از معیارهای برتری و شایستگی هر زنی است.

۱٫ سوره احزاب، آیه۳۵٫

۲٫ سوره نحل، آیه۹۷٫

۳٫ آل عمران، آیه ۴۲٫

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما