نویسنده : حسین اکبری ، دانش پژوه مقطع ارشد رشته علوم قرآنی موسسه امام خمینی (ره)
2. توجه به مصلحت اسلام و امت اسلامی
از اصول اساسی سیاسی اسلام توجه به مصالح مسلمین است. تاکید بر این امر اقتضاء می کند که حاکم اسلامی در برنامه ریزی ها و اعمال آنها و یا اتخاذ مواضع سیاسی یا اجتماعی حتماً این بُعد را مدنظر داشته باشد. هر جا با اصل دیگری تزاحم داشت ترجیح داده شود. البته باید توجه داشت که فرق است ميان مصلحت و منفعت. ممکن است بین منفعت و مصلحت اشتباه شود. مصلحت، دايرمدار حقيقت است. مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمىشوند. مصلحت يعنى رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود را كردن، كه اين منفعت است.(مطهرى، مجموعه آثار، ج22، ج353) بنابراین نباید خواست و سلیقه حاکم و یا منافع ظاهری معیار تشخیص مصالح جامعه قرار گیرد، بلکه باید مصالح جامعه اسلامی بر اساس موازین اسلامی سنجیده شده و ترجیح داده شود. بر اساس این اصل، حاکم اسلامی در سیره سیاسی خود در برنامه ها و اعمال مدیریت های خود مصالح حقیقی جامعه را مدنظر قرار داده و از محور قراردادن خواسته ها و سلیقه شخصی خود صرفنظر میکند و منافع ظاهری را دست آویز سیاست های خود قرار نمی دهد. این یعنی همان صداقت و اخلاص در مقام رهبری و هدایت که جامعه را به اهداف مورد نظر اسلام نزدیک می سازد.
پی نوشت:
* مطهرى،مرتضی، مجموعه آثار، ج22، مرکز نحقیقات نور،قم،1388.
لینک قسمت اول:http://ayehaiezendegi.blogfa.com/post/40
لینک قسمت دوم:http://ayehaiezendegi.blogfa.com/post/34
========================================
برای مطالعه ی مطالب مرتبط
مبانی صداقت در سیره سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)قسمت اول
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت دوم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت چهارم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت پنجم)
مبانی صداقت در سیاست اسلامی(قسمت ششم)