مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب ملاک معرفت دینی؛تفکری بر تمسک به متشابهات(خواب،مکاشفه،کرامات و...)درمنظومه دین
امتیاز کاربران 5

توزیع گر وبلاگ توزیع گر پیام رسان تولیدگر متن

سیب هستم. از تاریخ 29 مهر 1398 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های توزیع گر وبلاگ توزیع گر پیام رسان تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 4 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
ملاک معرفت دینی؛تفکری بر تمسک به متشابهات(خواب،مکاشفه،کرامات و...)درمنظومه دین

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 03 تیر 02
  1. حجت الاسلام وکیلی در اثبات تشیع مولوی این گونه بیان می‌کنند:

بهترین دلیل و خَیرُ شاهدٍ عَلَی التَّشَیُّع مولوی ، مکاشفه مرحوم قاضی می باشد که ایشان در تشرّفاتی که به مزار مولوی در قونویه داشته، در مکاشفات خو ، از در و دیوار آرامگاه مولانا انوار تشیع را ملاحظه نموده است .

در مقابل از آیت الله بروجردی مکاشفه‌ای نقل شده است که در تناقض با آنچه از مرحوم آقای قاضی نقل شده است، می‌باشد.

مرحوم ری شهری از قول مرحوم آیت الله صافی مکاشفه آیت الله بروجردی را این گونه گزارش نموده است:

از آية اللّٰه بروجردى شنيدم كه فرمودند: در ايّامى كه در بروجرد بودم، گاه، الهاماتى از غيب داشتم. يك وقت، مشغول مطالعۀ كتاب مثنوى مولوى بودم كه ناگاه، صدايى شنيدم كه: «اين شخص، راه را گم كرده است». به محض شنيدن اين سخن، كتاب را بستم و زمين گذاشتم و پس از آن، ديگر مطالعه نكردم. همان وقت، كتاب عدّة الداعى كنارم بود. مشغول مطالعۀ آن شدم.[1]

شیخ رجبعلی خیاط در پاسخ به این سوال که مولوی و مثنوی را چگونه می بینید، بیان داشته است:

او در برزخ، گرفتار است.خواستم كتاب مثنوى را بخوانم. در عالم معنا، شخصى را در جلو و ديگرى را پشتِ سر خود ديدم كه يكى به ديگرى مى‌گفت: «نگذاريد بخوابد». با شنيدن اين سخن، پيش خود، فكر كردم كه: چرا هنگام قرائت قرآن نمى‌گويند: «نگذاريد بخوابد»؟! از اين رو، آن را كنار گذاشتم.[2]

بنابراین هیچ جای شبهه ایی باقی نمی ماند که امور نامتعارف و غیرمنضبطی مانند خواب و مکاشفه حجیت ندارند و در فرایند معرفت‌زایی نباید دخالت داده شوند. توجه داشته باشیم که از ما خواسته اند دین‌داریمان «معرفت‌محور» باشد نه «کرامت محور» و ترتيب اثر دادن بى‌حساب به خواب، مكاشفه، کرامات و ...، منجر به تعطيلى عقل مى‌شود و اخلال در نظام عقلايى به وجود می آورد.

سیره بزرگان دین نیز همین بوده است. تقویت و بارور کردن عقل در مرحله اول و اولویت آنها بوده است. نوه مرحوم آیت الله العظمی سید جمال گلپایگانی نقل می‌کنند:

مرحوم آیت الله العظمی آقا سید جمال گلپایگانی- پدر بزرگم- کتاب‌ها و تألیفات زیادی داشتند. پدرم می‌فرمودند:یک بار خدمت آقای بهجت رسیدم و از ایشان درباره کشف و شهود پدرم سؤال کردم ایشان در جواب گفتند: کشف و کرامات چیست؟ کتاب‌های ایشان را چاپ کنید![3]

بار دیگر تاکید می‌کنیم که ما درمقام حذف و طرد کلی این امور از منظومه دین‌داری نیستیم بلکه در مقام تبیین و نحوه بهره‌گیری از آنها هستیم. از نظر دین، مسائل کشف و کرامات، به دلیل ماهیت سیال آن، کارکرد معرفت‌زایی ندارد بلکه کارکرد یقین‌افزایی دارد.

 


[1] کیمیای محبت، ص58؛ این گزارش را آیت الله شبیری زنجانی در جرعه ایی از دریا و همچنین در سینای فقاهت از قول مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نیز نقل شده است.

[2] کیمیای محبت، ص57

[3] خبر آنلاین، گفتگو با سید کاظم گلپایگانی- نوه مرحوم آیت الله العظمی سید جمال گلپایگانی- ۹۳/۴/۳۰.



====================================================

برای دیدن مطالب مرتبط:
ملاک معرفت دینی؛تفکری بر تمسک به متشابهات(خواب،مکاشفه،کرامات و...)در دایره دین
ملاک معرفت دینی؛تاملی بر تمسک به متشابهات(خواب،مکاشفه،کرامات و...)درمنظومه دین
ملاک معرفت دینی؛تأملی بر تمسک به متشابهات(خواب،مکاشفه،کرامات و...)در دایره دین

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما