انسان الهی هیچگاه در پی ریاست بر مردمان نیست، مگر اینکه از جانب خدا و خلق او این امر بر او تفویض و واگذار شود و فرد ناگریز از پذیرش این مسئولیت خطیر شود.
در اخلاق کار تشکیلاتی باید روح تعاون بر تمام اعضا حاکم شود و هیچ کس ادعای ریاست طلبی در بین افراد نداشته باشد، زیرا حب ریاست از اخلاق اسلامی به دور است.
بر خلاف رياست الهي، رياست و ولايت طاغوتي، بندگان را به سمت ستم و گناه، زشتيها و بديها و به سمت تاريكيها ميكشاند. رياست طاغوتي، هدفش هواي نفس و دنياست و ريشه آن، به دوستي دنيا و به تعبير روايات، حبّ الدنيا برمي گردد. روشن است كه «حب الدنيا رأس كل خطيئه؛ دوستي دنيا، ريشه همه خطاهاست». [۱]
----------
[۱]: نهج الفصاحه، ص۴۳۷.
===========================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط
نکوهش غیبت همنوعان در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه محبت به همنوعان در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
حسن کلام در کار تشکیلاتی
شرایط شوخی در کار تشکیلاتی
رفیق خوب در کار تشکیلاتی
عفو و گذشت در کار تشکیلاتی
جایگاه معنوی قرآن در تاثیر پذیری مترییان در اخلاق کار تشکیلاتی
مفهوم شناسی اراده الهی در اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه رازداری با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در اخلاق کار تشکیلاتی
ضرورت رازداری افراد در اخلاق کار تشکیلاتی
باز گو کردن عیب دیگران در اجتماع
برخورد با بزرگترها در کار تشکیلاتی
غیرت دینی در کار تشکیلاتی
رنگ و بوی الهی در کار تشکیلاتی
ادب وفرهنگ در کار تشکیلاتی
تکلیف گرایی در کار تشکیلاتی
کار تشکیلاتی
جق پذیری در کار تشکیلاتی
جایگاه نماز اول وقت در اخلاق کار تشکیلاتی
تببین جایگاه اخلاص در اخلاق کار تشکیلاتی
تشریح ابعاد عفو و بخشش در اخلاق کار تشکیلاتی
تشریح ابعاد مختصر حسن ظن به دیگران در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین منازعه دوگانه خشونت و مهرورزی در اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین جایگاه مهرورزی در اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین جایگاه امیدنگری در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه همت عالی در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه شناسی عقل در اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه شناسی قناعت در اخلاق کار تشکیلاتی