در احادیث، داشتن اخلاص، شرط پذیرفته شدن اعمال انسان، معرفی و بر آن تأکید فراوانی شده است.
جبرئیل در پاسخ به سؤال پیامبر از تفسیر اخلاص گفت: مخلص کسی است که از مردم هیچ نخواهد تا خود بدان دست یابد و هرگاه به آن رسید، خشنود شود [و] اگر چیزی نزدش باقی ماند، آن را به دیگران بخشد؛ زیرا کسی که از مخلوق چیزی نخواهد، به عبودیت برای خداوند متعال اقرار کرده است و چون به نیاز خود دست برسد و خشنود شود، از پروردگار خویش خشنود شده است و خداوند نیز از او خشنود میشود و هرگاه چیزی را که به آن رسیده، به دیگران ببخشد، به مرتبه اعتماد بر معبودش رسیده است. [۱]
در اخلاق کار تشکیلاتی نخستین مؤلفه که بر همه مولفه های الهی برتری دارد، اخلاص است و برادران ایمانی فعال در تشکیلات همواره باید نیت خود را پاک و از هرگونه گزند شیاطین به دور دارند تا گوهر اخلاص نصیب آنان نیز شود.
----------
[۱]: محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمة، قم، دراالحدیث، ۱۳۸۶، چ ۷، ج ۳، ص ۳۷۷، ح۵۰۰۹.
===========================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط
نکوهش غیبت همنوعان در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه محبت به همنوعان در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
حسن کلام در کار تشکیلاتی
شرایط شوخی در کار تشکیلاتی
رفیق خوب در کار تشکیلاتی
عفو و گذشت در کار تشکیلاتی
جایگاه معنوی قرآن در تاثیر پذیری مترییان در اخلاق کار تشکیلاتی
مفهوم شناسی اراده الهی در اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه رازداری با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در اخلاق کار تشکیلاتی
ضرورت رازداری افراد در اخلاق کار تشکیلاتی
باز گو کردن عیب دیگران در اجتماع
برخورد با بزرگترها در کار تشکیلاتی
غیرت دینی در کار تشکیلاتی
رنگ و بوی الهی در کار تشکیلاتی
ادب وفرهنگ در کار تشکیلاتی
تکلیف گرایی در کار تشکیلاتی
کار تشکیلاتی
جق پذیری در کار تشکیلاتی
جایگاه نماز اول وقت در اخلاق کار تشکیلاتی
تشریح ابعاد عفو و بخشش در اخلاق کار تشکیلاتی
تشریح ابعاد مختصر حسن ظن به دیگران در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین منازعه دوگانه خشونت و مهرورزی در اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین جایگاه مهرورزی در اخلاق کار تشکیلاتی
تبیین جایگاه امیدنگری در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه همت عالی در عرصه اخلاق کار تشکیلاتی
حب ریاست مربی مانع تاثیرپذیری متربیان در اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه شناسی عقل در اخلاق کار تشکیلاتی
جایگاه شناسی قناعت در اخلاق کار تشکیلاتی