ترجمه: پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسان ها را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست؛ اين است آيين استوار؛ ولى اكثر مردم نمى دادند[ روم–30]
نکته ها:
نه تنها خداشناسی، بلكه دين و آئين به طور كلى، يك امر فطرى است، وآنچه در شریعت وارد شده ريشه در فطرت انسان دارد.[۶]
دين به صورت خالص در درون جان آدمى وجود دارد، و انحرافات يك امر عارضى است، بنابراين وظيفه پيامبران اين است كه اين امور عارضى را از میان بردارند و به فطرت اصلى انسان امكان شكوفايى دهند.[۷]
فطرت انسانی ثابت و پایدار بوده و تغییر پذیر نیست لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ.[۸]
پانویس:
↑ 6. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج16، ص 418.
↑ 7. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج16، ص 419.
↑8. جوادی آملی، فطرت در قرآن، ص 155.
======================================================================
برای مطالعه ی بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه نماید :
انحرافات فطرت
خداشناسی در قرآن جلسه اول«علم ما به خدا چه نوع علمی است»
جلسه پنجم خداشناسی:« وجود خدا در قرآن»
فطرت و خداشناسی
جلسه هشتم خداشناسی:«منظور از فطرت چیست؟»