مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیات4 تا6)
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
1 0
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیات4 تا6)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 12 شهریور 02


(وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى‌ - وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‌ - أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‌، و مسلما آخرت براى تو از دنيا بهتر است - و پروردگارت به زودى عطايى مى‌كند كه راضى شوى - آيا نبود كه تو را يتيم يافت و سپس پناه داد؟)

(وَ لَلْآخِرَةُ ... الْأُولى‌) اين آيه دارد جایگاه پیامبر را نسبت به آیه قبل ارتقا می‌دهد. در آیه قبلی کرامت و عنایت الهی را برای رسول خدا مطرح کرده بود و در این آیه می‌فرماید تازه زندگى دنياى تو با وجود آن كرامت و بزرگى‌ و عنایتی كه خدا به تو دارد در برابر زندگى آخرتت چيزى نيست. زندگى آخرت تو از دنيايت بهتر است. [منبری‌ای تعریف می‌کرد یک بار بالای منبر گفتم: «مومنانی که از دنیا می‌روند در آخرت با همسر دنیایی‌شان محشور خواهند شد.» پیرمردی از ته مجلس فریاد زد: «خدایا اونجام باید سکینه رو تحمل کنم؟ منو ببر جهنم»]

(وَ لَسَوْفَ ... فَتَرْضى‌) اين آيه، آيه قبل را تثبيت مى‌كند و مى‌فرمايد در زندگى آخرت خداوند آن قدر به تو عطا مى‌كند تا راضى شوى. هم عطاى خدا را به صورت مطلق آورده و هم رضايت رسول خدا (ص) را. ولى بعضى‌ از مفسران گفته‌اند: اين آيه ناظر به هر دو زندگی پیامبر است. هم زندگى دنيايى‌ و هم زندگی اخروی.

(أَ لَمْ ... فَآوى‌) اين آيه و دو آيه بعدش به بعضى از نعمت‌هاى بزرگى اشاره مى‌كند كه خداوند به پیامبر داده بود. رسول خدا (ص) هنوز در شكم مادر بود كه پدرش از دنيا رفت. دوساله بود كه مادرش درگذشت و هشت‌ساله بود كه سرپرست و پدربزرگش عبدالمطلب از دنيا رفت. بعد از آن ابوطالب، عموی ایشان سرپرستی‌اش را به عهده گرفت.

برخی از مفسران گفته‌اند منظور از يتيم در اين آيه، پدرمُرده نيست، بلكه مقصود، بى‌نظير بودن است. هم چنان كه به دُر بى‌نظير هم دُر يتيم مى‌گويند. پس معناى آيه اين است كه مگر نبود كه خدا تو را فردى بى‌نظير از میان مردم دانست و در نتيجه مردم را دور تو جمع كرد؟ [البته به نظر می‌رسد علامه با این قول موافق نیست. چون با کلمه قیل به معنای گفته شد از آن یاد کرده است.] 


================================================

برای مشاهده ی مطالب مرتبط

خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیات اول تا سوم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه پنجم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه ششم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه هفتم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه هشتم به بعد)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما