مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه هفتم)
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه هفتم)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 12 شهریور 02

(وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‌، و آيا نبود كه راه به جايى نمى‌بردى و قدم به قدم هدايتت كرد؟)

(وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى‌) منظور از ضلال در اينجا گمراهى نيست. بلكه مقصود عدم هدايت است. صرف نظر از هدايت الهى، آیه مى‌خواهد بگوید اگر هدايت خدا نباشد تو و هيچ انسان ديگری از پيش خود هدايت نداريد. پس خود پیامبر هم با قطع نظر از هدايت خدا، گمراه بود. هر چند كه حتی یک روز هم از هدايت الهى جدا نبوده است. در نتيجه، آيه شبیه این آیه است: (ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ، تو پیش از این نمی‌دانستی کتاب و ایمان چیست). و نیز شبیه آیه‌ای که خداوند به نقل از حضرت موسى (ع) می‌گوید: (فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ، من آن کار را انجام دادم در حالی که از بی‌خبران بودم!) يعنى هنوز به هدايت رسالت اهتداء نشده بودم.


شبیه همین معنا را برخی مفسران گفته‌اند که منظور از ضلالت از دست دادن علم است. هم‌چنان كه در آيه ‌(أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‌) ضلالت به همين معنا آمده است. بعضى‌ ديگر گفته‌اند: معنايش اين است كه خدا تو را در بين مردم «گمشده» يافت. مردم تو را نمى‌شناختند و قَدرت را نمى‌دانستند و او آنان را به سوى تو هدايت كرد. برخی‌ ديگر از مفسران گفته‌اند: اين آيه به گم شدن رسول خدا در راه هوازن و مكه اشاره دارد، آن زمان كه ایشان در دامن حليمه سعديه، دختر ابى ذؤيب بود و حليمه به طورى كه در روايت آمده مى‌خواست پیامبر را به جدش عبدالمطلب برساند، ولی در بين راه متوجه شد كه حضرت محمد گم شده است. علامه طباطبایی سه رای دیگر می‌آورد و در پایان می‌گوید همه اینها ضعیف و مردود است. 


================================================

برای مشاهده ی مطالب مرتبط

خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیات اول تا سوم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیات4 تا6)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه پنجم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه ششم)
خلاصه تفسیر سوره ضحی بر اساس المیزان(آیه هشتم به بعد)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما