مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه پانزهم و شانزدهم)
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه پانزهم و شانزدهم)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 17 مرداد 02


(لا یَصلَاهَا إِلا الاَشقَى - الذی کَذَّبَ وَ تَوَلّی، جز شقى‌ترها را نمى‌سوزاند - آن کسان را که آیات و دعوت ما را تکذیب و از قبولش اعراض کردند

مقصود از کلمه (اشقى) هر کافرى است که با تکذیب آیات خدا و روی‌گردانی از آن کافر شود، چون چنین کسى از هر شقى‌اى شقى‌تر است. زیرا سایر بدبخت‌ها در زندگى دنیاى خود بدبختند. مثلا یا بیماری و نقص عضو دارند یا مال‌باخته‌اند و یا داغ فرزند می‌بینند. این بدبختى‌ها همه تمام‌شدنى است، ولى آن کسى که کفر مى‌ورزد در زندگى آخرت هم بدبخت است. یعنى بدبختى است که بدبختی‌اش پایان ندارد و به خلاصى و نجات منجر نمى‌شود. [می‌گویند کسی از دنیا رفت. آن دنیا گفتند: «پرونده‌ات پرِ گناهه. برو به جهنم!» گفت: «آقا من ایرانی بودم. پر از مصیبت و بدبختی.» گفتند: «عه! شرمنده. بفرمایید طبقه هفتم بهشت»]

پس منظور از کلمه (اشقى) هر کافرى است که دعوت حق را تکذیب کند و از آن روى گرداند، زیرا به دنبال این کلمه و در معرفى آن فرموده: (الذى کَذَّبَ وَ تَولّى). پایبندی به معناى تحت‌اللفظى کلمه (اشقى) که افعل تفضیل است و تنها شامل کسى مى‌شود که از تمامى شقى ها شقى‌تر است، با سیاق آیه سازگار نیست. [زیرا در این صورت معنای آیه این می‌شود که ما به همه شما هشدار می‌دهیم و از آتش می‌ترسانیم ولی این آتش فقط شقی‌ترین را دربرمی‌گیرد. معلوم است که شقی‌ترین شامل همه کافران نمی‌شود. پس این تهدید نیست، خوش‌خبری است! پس مقصود از شقی‌ترین، همه کافرانی است که دعوت پیامبر را تکذیب کردند.]

منظور از (لایصلى النارَ الا الاشقی) همراه بودن پیوسته با آتش است. پس این کلمه معناى جاودانگی را افاده مى‌کند. خلود در آتش، حکمی است که خداوند در حق کافر قطعی کرده و فرموده است: (و الذین کفروا و کذبوا بایاتنا اولئک اصحاب النارهم فیها خالدون) برخی مفسران معتقدند این آیه وارد شدن به آتش دوزخ را به شقی‌ترین کافر منحصر کرده است، پس مومنانِ گناه‌کار داخل آتش دوزخ نمى‌شوند. این تفسیر نادرست است، زیرا آیه، تنها جاودانگی در آتش را منحصر به شقی‌ترین کافر کرده است، نه اصل دخول در آتش را.



=============================================

برای مشاهده ی مطالب بیشتر:

تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه هفتم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه هفدهم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه هیجدهم و نوزدهم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه بیست و بیست و یکم)
بحث روایی آیه اول سوره لیل بر اساس تفسیر المیزان
بحث روایی آیه ی هفدهم سوره لیل
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه هشتم تا یازدهم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه داوزدهم و سیزدهم)
ادامه تفسیر آیات داوزدهم و سیزدهم سوره لیل بر اساس المیزان
ادامه ی تفسیر آیات داوزدهم و سیزدهم سوره لیل بر اساس المیزان
آشنایی با سوره ی لیل
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان(آیه اول و دوم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه سوم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه چهارم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه پنجم و ششم)
تفسیر سوره لیل بر اساس المیزان (آیه چهاردهم)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما